Geplaatst op: 14-10-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Bijna 35000 bezoekers op de `kampeer & Caravan Jaarbeurs

Veel enthousiasme op eerste kampeerbeurs na de pandemie

Bijna 35000 bezoekers op de `kampeer & Caravan Jaarbeurs

Op zondagmiddag 9 oktober, 17 uur, klonk het eindsein van de van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, het eerste grote publieksevenement na het uitbreken van de coronapandemie in Utrecht. Bijna vijfendertig duizend bezoekers bezochten hét kampeerevent van Nederland, fors meer dan de organisatie zelf verwachtte.

 

"Na een wereldwijde pandemie is het onmogelijk in te schatten of mensen alweer de stap maken om een groot landelijk evenement te bezoeken”, stelt beursmanager Rachel Jankowsky. "Maar het aantal verkochte toegangskaarten en de positieve reacties van onze exposanten hebben al onze verwachtingen overtroffen.”

 

"Kamperen is booming”, vervolgt ze. "Daar heeft corona ook aan bijgedragen, omdat het eigenlijk de enige manier was om op vakantie te kunnen. De populariteit van kamperen zien we nu terug in het aantal verkochte entreekaarten: ruim 38 duizend stuks. Natuurlijk was het van tevoren lastig om in te schatten hoeveel mensen na de pandemie de beurs alweer zouden gaan bezoeken. Deze enorme toeloop hadden we niet verwacht”, aldus Jankowsky.

 

Leo Diepemaat, voorzitter van de branchevereniging Kampeer en Caravan Industrie was positief verrast over de drukte op de beurs: "Geweldig om te zien dat we zoveel nieuwe kampeerders op de beurs konden begroeten. Jammer dat een aantal merken ontbrak, door leveringsproblemen als gevolg van de coronapandemie en de enorme vraag naar kampeermiddelen. Maar ik ben er trots op dat we tijdens deze succesvolle beurs de volle breedte van kamperen hebben kunnen laten zien, inclusief veelbelovende innovaties. Van tenten en daktenten tot vouwwagens, van caravans en campers tot voortenten en accessoires.”

 

Ook Patrick van der Burgh, verantwoordelijk voor de merken Knaus, Tabbert en Weinsberg sluit de beurs positief af: "Op onze stand heb ik niet gemerkt dat het minder druk was dan in 2019. Ik ben blij dat we weer een kampeerbeurs hebben kunnen neerzetten met vrolijke maar vooral ook serieuze bezoekers. Het is mij duidelijk dat de caravan weer herontdekt is en dat ons gasloze concept - de 100 procent elektrische caravan - aanslaat. Samen met onze dealers zijn we zeer tevreden met de behaalde resultaten.”

 

Maarten de Roos van Easy Caravaning blikt tevreden terug: "We hebben het ontzettend druk gehad. We zijn enorm verrast over de nog steeds toenemende aandacht voor onze Holtkamper tenttrailers en het cross-over concept TakeOff. Opvallend was het grote aantal startende kampeerders dat zich kwam oriënteren. En het bleef niet bij oriënteren alleen: commercieel gezien was de beurs een geweldig succes, waarbij we met onze merken zelfs nóg meer hebben verkocht dan op de drie dagen langer durende beurs in Düsseldorf, terwijl die nog beduidend meer bezoekers trekt”.

Trefwoorden: Kamperen, kampeer en caravan beurs

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.