Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-10-2021
Auteur: Marc Gerlings

Limburg haakt aan op 10.000 km hike Liberation Route

Limburg haakt aan op 10.000 km hike Liberation Route
Limburg is volop bezig met de voorbereidingen voor de Liberation Route Europe Hiking Trail, melden de DMO's in Limburg. Mede dankzij een bijdrage van het vfonds, Provincie Limburg en alle Limburgse gemeenten wordt Limburg onderdeel van deze bekende internationale wandelroute. Deze route van maar liefst 10.000 kilometer neemt de wandelaar mee van Londen naar Berlijn in het spoor van de geallieerden tijdens ‘43-‘45.

De Limburgse etappe verbindt Limburg met historische gebieden als het Hürtgenwald, de Ardennen en Arnhem en vertelt het verhaal van de bevrijding van Limburg. 

Europese route leidt tot meer ommetjes

De route volgt het Limburgse wandelknooppuntennetwerk en lange afstandswandelpaden. Naast de doorgaande wandelroute worden er lokale ommetjes ontwikkeld om nog meer herinneringen aan de bevrijding van Limburg zichtbaar te maken.

Vectors of Memory

Een aantal belangrijke historische locaties langs de route worden gemarkeerd met monumentale wegwijzers, de zogenoemde Vectors of Memory. Deze zijn ontworpen door de bekroonde Pools-Joodse architect Daniel Libeskind, ook bekend van het onlangs onthulde Holocaust Namenmonument in Amsterdam. In Limburg worden 30 Vectors of Memory geplaatst over de gehele provincie.

Samenwerking

De LRE Foundation, de initiatiefnemer van de Liberation Route Europe, werkt samen met Limburg Marketing, Routebureau Noord- en Midden-Limburg en Routepunt Zuid-Limburg bij de realisatie van dit project in Limburg. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door vfonds, Provincie Limburg en alle Limburgse gemeenten. Op liberationroute.com is het volledige internationale wandelnetwerk te vinden, inclusief alle verhalen langs de route en een routeplanner om een eigen wandelroute in de voetsporen van de geschiedenis uit te stippelen.
Trefwoorden: wandelen, liberation, Limburg, ommetje

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.