Geplaatst op: 08-10-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Nieuw toeristisch magazine voor Zuid-Limburg

Zuid-Limburgse gemeenten gaan voor een gezamenlijk magazine

Nieuw toeristisch magazine voor Zuid-Limburg

Visit Zuid-Limburg start met de ontwikkeling van een nieuw toeristisch magazine voor heel Zuid-Limburg. Helemaal in overeenstemming met de visie ‘Bestemming Zuid-Limburg 2030’ en daarmee in opdracht van de Zuid-Limburgse gemeenten. In dit nieuwe magazine maken gasten en inwoners straks kennis met al het unieks dat de regio te bieden heeft aan de hand van ‘de grote verhalen van Zuid-Limburg’. De verhalenvertellers zijn markante inwoners met een passie of deskundigheid. Het doel is om zowel gasten als inwoners met deze verhalen te raken en te verbinden. Zodat ze zelf op ontdekking gaan naar (on)bekende plekken in de hele regio, langer blijven en vaker terugkomen. Het magazine verschijnt rond Pasen 2022 in een oplage van minimaal 100.000 exemplaren. Direct na verschijning begint een ondersteunende communicatiecampagne. 

 

Bestemming Zuid-Limburg 2030

Zuid-Limburg is al jarenlang een populaire vakantiebestemming voor gasten uit binnen- en buitenland. En, net zo belangrijk: is ook voor de eigen bewoners een geliefde recreatieomgeving. Reden te meer voor de Provincie Limburg, de 16 Zuid-Limburgse gemeenten, Maastricht Marketing en Visit Zuid-Limburg om zich in te zetten voor een duurzame ontwikkeling van het toerisme in de regio. Een ontwikkeling die aansluit bij de wensen van gasten, inwoners, ondernemers en bij de omgeving. 

 

Verleiden en beleven

Dit resulteerde uiteindelijk in de Visie Vrijetijdseconomie ‘Bestemming Zuid-Limburg 2030’, met een strategie die is gebaseerd op 5 pijlers: kwaliteit, verleiden, beleven, vernieuwing en ondernemerschap. Met een sterke regionale samenwerking in de vrijetijdseconomie als belangrijke voorwaarde. Passend bij de pijlers verleiden en beleven, hebben alle Zuid-Limburgse gemeenten, Maastricht Marketing en Visit Zuid-Limburg nu de handen ineengeslagen om het nieuwe magazine te maken.

 

De grote verhalen van Zuid-Limburg

De grote verhalen wortelen in het landschap en de cultuur van Zuid-Limburg. Ze zijn het DNA van de regio. Ze zijn dus ‘sterk onderscheidend’ en ‘niet kopieerbaar’ door andere bestemmingen. Ons unieke DNA is een breed pakket dat geassocieerd wordt met begrippen als krijt, heuvels, wijn, mijnen, het Katholieke en het Romeinse verleden. En met de Euregionale ligging die maakt dat in de beleving de grenzen met België en Duitsland vervagen.  ‘De verhalen’ zijn dan ook de leidraad om de regio te ontwikkelen, te ontsluiten en vervolgens te promoten. 

 

Het magazine

De voorbereidingen voor het magazine zijn in volle gang. Het magazine verschijnt in 2022 rond Pasen 2022, de traditionele start van het toeristische seizoen. Dan begint ook een gerichte communicatiecampagne, om de verhalen in het magazine ook in meerdere fases van de klantreis in te zetten. De kanalen van Maastricht Marketing en Visit Zuid-Limburg worden hier volop voor ingezet.  

 

 

Trefwoorden: Magazine, toeristisch magazine

||| Blogs |||

16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/10/21
Exclusief voor leden
Kan de horeca helpen bij de overstap naar een vegetarisch eetpatroon?
De Nederlandse vleesconsumptie liet in 2020 een historische daling zien van bijna 2 kg per persoon. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. De daling wordt vooral geweten aan de horecasluiting omwille van de coronapandemie. Volgens ProVeg Nederland tonen de cijfers aan dat de horeca meer kan doen om klanten te helpen vaker voor plantaardig te kiezen. Toerisme is wellicht van invloed op het in standhouden van een eetpatroon met veel vlees.
26/10/21
Zestigplussers in Nederland omarmen de reisrevolutie
Na anderhalf jaar van lockdown en afstand houden zijn ouderen in Nederland vaker gasten gaan ontvangen of gaan reizen om weer in contact te komen met anderen. Dat meldt Airbnb na de recente Internationale Dag van de Ouderen. In september 2021 was ongeveer 15 procent van de hosts op Airbnb wereldwijd 60 jaar of ouder*, en ruim één op de tien hosts in Nederland. Alleen al in Nederland hebben zij het afgelopen jaar gezamenlijk meer dan 25 miljoen euro verdiend.
26/10/21
Exclusief voor leden
Luchtvaartmaatschappij ziet nabije toekomst positief en zoekt 6.000 nieuwe medewerkers
Dat er weer volop gevlogen wordt, dat merken ze in Dubai. Luchtaartmaatschappij Emirates gaat meer dan 6.000 medewerkers werven in de komende zes maanden. Daarbij rekent het management op verdere versoepelingen op de coronamaatregelen wereldwijd. Bij de achtergrond over de wervingsactie komt ook naar buiten hoe dit bedrijf opveert uit de crisis en wat het betekent voor Dubai.
22/10/21
Exclusief voor leden
Aan vakantiedagen geen gebrek en de reislust neemt toe
Als de wereld buiten Europa langzaam opengaat, wil een groot deel van de jongeren zo snel mogelijk weer een verre reis maken. Maar liefst 42% pakt zijn of haar backpack zodra het weer kan. Dat blijkt uit onderzoek van online vergelijker Pricewise, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. Uit het onderzoek blijkt ook dat de keuze voor eigen land nog steeds hoog ligt.
18/10/21
Sunweb behaalt Travellife Certified
Reisorganisatie Sunweb Group heeft het Travelife-certificaat in ontvangst mogen nemen. Sunweb Group heeft de hoogste status behaald bij dit duurzaamheidscertificaat, Travelife Certified. Slechts enkele reisorganisaties hebben deze hoogste status bereikt.
15/10/21
Fletcher Hotels neemt twee hotels over op Rotterdam The Hague Airport
Fletcher Hotels heeft een overeenstemming bereikt over de overname van twee hotels op de luchthaven ...
15/10/21
Vier maanden Groninger bruggen Noord-Willemskanaal dicht
Alle Groninger bruggen over het Noord-Willemskanaal blijven vanaf maandag 18 oktober 2021 vier maanden dicht voor de recreatievaart. Dit komt door werkzaamheden op en rond het kanaal bij de Julianabrug. Voor de beroepsvaart worden de bruggen wel bediend maar dan met aangepaste tijden.
13/10/21
Limburg haakt aan op 10.000 km hike Liberation Route
Limburg is volop bezig met de voorbereidingen voor de Liberation Route Europe Hiking Trail, melden de DMO's in Limburg. Mede dankzij een bijdrage van het vfonds, Provincie Limburg en alle Limburgse gemeenten wordt Limburg onderdeel van deze bekende internationale wandelroute. Deze route van maar liefst 10.000 kilometer neemt de wandelaar mee van Londen naar Berlijn in het spoor van de geallieerden tijdens ‘43-‘45.