Geplaatst op: 08-10-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Nieuw toeristisch magazine voor Zuid-Limburg

Zuid-Limburgse gemeenten gaan voor een gezamenlijk magazine

Nieuw toeristisch magazine voor Zuid-Limburg

Visit Zuid-Limburg start met de ontwikkeling van een nieuw toeristisch magazine voor heel Zuid-Limburg. Helemaal in overeenstemming met de visie ‘Bestemming Zuid-Limburg 2030’ en daarmee in opdracht van de Zuid-Limburgse gemeenten. In dit nieuwe magazine maken gasten en inwoners straks kennis met al het unieks dat de regio te bieden heeft aan de hand van ‘de grote verhalen van Zuid-Limburg’. De verhalenvertellers zijn markante inwoners met een passie of deskundigheid. Het doel is om zowel gasten als inwoners met deze verhalen te raken en te verbinden. Zodat ze zelf op ontdekking gaan naar (on)bekende plekken in de hele regio, langer blijven en vaker terugkomen. Het magazine verschijnt rond Pasen 2022 in een oplage van minimaal 100.000 exemplaren. Direct na verschijning begint een ondersteunende communicatiecampagne. 

 

Bestemming Zuid-Limburg 2030

Zuid-Limburg is al jarenlang een populaire vakantiebestemming voor gasten uit binnen- en buitenland. En, net zo belangrijk: is ook voor de eigen bewoners een geliefde recreatieomgeving. Reden te meer voor de Provincie Limburg, de 16 Zuid-Limburgse gemeenten, Maastricht Marketing en Visit Zuid-Limburg om zich in te zetten voor een duurzame ontwikkeling van het toerisme in de regio. Een ontwikkeling die aansluit bij de wensen van gasten, inwoners, ondernemers en bij de omgeving. 

 

Verleiden en beleven

Dit resulteerde uiteindelijk in de Visie Vrijetijdseconomie ‘Bestemming Zuid-Limburg 2030’, met een strategie die is gebaseerd op 5 pijlers: kwaliteit, verleiden, beleven, vernieuwing en ondernemerschap. Met een sterke regionale samenwerking in de vrijetijdseconomie als belangrijke voorwaarde. Passend bij de pijlers verleiden en beleven, hebben alle Zuid-Limburgse gemeenten, Maastricht Marketing en Visit Zuid-Limburg nu de handen ineengeslagen om het nieuwe magazine te maken.

 

De grote verhalen van Zuid-Limburg

De grote verhalen wortelen in het landschap en de cultuur van Zuid-Limburg. Ze zijn het DNA van de regio. Ze zijn dus ‘sterk onderscheidend’ en ‘niet kopieerbaar’ door andere bestemmingen. Ons unieke DNA is een breed pakket dat geassocieerd wordt met begrippen als krijt, heuvels, wijn, mijnen, het Katholieke en het Romeinse verleden. En met de Euregionale ligging die maakt dat in de beleving de grenzen met België en Duitsland vervagen.  ‘De verhalen’ zijn dan ook de leidraad om de regio te ontwikkelen, te ontsluiten en vervolgens te promoten. 

 

Het magazine

De voorbereidingen voor het magazine zijn in volle gang. Het magazine verschijnt in 2022 rond Pasen 2022, de traditionele start van het toeristische seizoen. Dan begint ook een gerichte communicatiecampagne, om de verhalen in het magazine ook in meerdere fases van de klantreis in te zetten. De kanalen van Maastricht Marketing en Visit Zuid-Limburg worden hier volop voor ingezet.  

 

 

Trefwoorden: Magazine, toeristisch magazine

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
Longlist Wandelroute van het Jaar 2022
Wandelen is populairder dan ooit. Tijdens lockdowns trokken honderdduizenden Nederlanders, Belgen en...
08/12/21
Eurail introduceert nieuw distributieplatform voor Interrail Passen
Eurail, het bedrijf achter de Eurail en Interrail treinpassen, lanceert een nieuw distributieplatfor...
08/12/21
No Such Ventures investeert zes miljoen euro in camper deelplatform Goboony
Camper deelplatform Goboony heeft de kas goed gevuld tot bijna €10 miljoen met een nieuwe inves...
08/12/21
Nivon nieuwe eigenaar van Camping de Gronselenput in Wijlre
Al sinds 1936 is het stuk grond aan de voet van de Keutenberg in eigendom van de huidige Stichting P...
08/12/21
MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden
Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. Wat stelt deze Overijsselse DMO voor?
08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
08/12/21
De nieuwe LF Waterlinieroute is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar 2022!
De nieuwste LF-icoonroute, de LF Waterlinieroute, is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar. De ro...
07/12/21
Enkele reistrends voor 2022
Met nog een kleine maand te gaan, klopt het jaar 2022 aan de deur. We zijn veel bezig met trends en ontwikkelingen. Een paar opvallende en ook vreemde trends zetten we alvast bij elkaar.