Geplaatst op: 07-10-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

ING sector-update Leisure: Investeer in een groene toekomst

ING sector-update Leisure: Investeer in een groene toekomst
Afbeelding Pixabay

De leisure-experts van ING hebben een nieuw sectorupdate voor de sector gemaakt. Deze staat helemaal in het teken van investeren in een groene toekomst. Volgens de bank ligt er rond het behalen van de klimaatdoelen een stevige uitdaging bij ondernemers. In de update twee trends en drie tips voor ondernemers. 

"Uit eerder onderzoek is gebleken dat green recovery bijdraagt aan een meer solide herstel en dat stakeholders eisen gaan stellen aan verduurzaming”, schrijft Sjuk Akkerman, Sector Banker Services & Leisure. "Je zult duurzaamheid dus moeten blijven omarmen.”

Trend 1: Versnelling op duurzaamheid

Uit recent onderzoek onder grote bedrijven blijkt dat zij tijdens corona een versnelling hebben ingezet op  duurzaamheid. De meest genoemde gebieden van versnelling zijn: het bevorderen van een gezonde levensstijl (49%), vergroenen van energiegebruik (38%), het verminderen van afval (36%), maatschappelijke betrokkenheid (36%) en het ontwikkelen van duurzame producten en diensten (28%). Belangrijke drijfveren voor bedrijven voor de versterkte focus op verduurzaming zijn volgens hetzelfde onderzoek: het belang van een duurzaam imago (12%), het biedt nieuwe marktkansen (9%) en vraag van vermogensverschaffers, zoals financiers en investeerders (9%

Trend 2: Energietransitie en CO2-reductie  

Door de coronapandemie daalde de uitstoot van broeikasgassen in 2020. Maar in het tweede kwartaal van 2021 lag de uitstoot weer bijna op de pré-coronaniveau. Als deze groei aanhoudt, wordt de uitdaging voor ons allemaal nog groter. Ook de leisure ontkomt er niet aan om te verduurzamen. De sector kan een bijdrage leveren aan de energietransitie door de overstap te maken van fossiele naar duurzame energiebronnen. Bijvoorbeeld door zonnepanelen te plaatsen op daken en te kiezen voor groene stroom. Ook kan het wagenpark worden verduurzaamd door over te stappen op elektrische voertuigen. En door laadpalen te plaatsen zodat gasten met een elektrische auto of fiets deze kunnen opladen. Ook het verduurzamen van gebouwen door isolatie, LED-verlichting of een warmtekoudeopslag helpt. Daarnaast is het kiezen van lokale leveranciers en het ophalen van gasten van de trein een optie. 

Drie tips voor ondernemers

  1. Laat je goed adviseren. Veel mensen weten niet wat voor mogelijkheden er allemaal zijn om te verduurzamen, bijvoorbeeld als je nieuwbouw wilt gaan doen. Maak gebruik van de kennis van adviseurs. Als je weinig dakoppervlakte hebt, kunnen ze bijvoorbeeld met het idee komen om een pergola met zonnepanelen aan te leggen, waaronder de auto’s kunnen worden geparkeerd. 
  2. Bepaal het duurzaamheidsthema wat past bij je businessmodel en ga er dan stap voor stap mee aan de slag. Het hoeft niet direct iets op te leveren, kijk vooral naar de effecten op de lange termijn. 
  3. Je moet zelf geloven in duurzaam ondernemen, niet omdat het moet van anderen. Dan gaat het nooit leven. Het is een containerbegrip, houd het dus dicht bij jezelf, want alleen als je er zelf in gelooft, krijg je iedereen mee. Maak daarbij concrete keuzes, knip het op in onderdelen en verbind daar doelen aan.

Online in de thema-update nog veel meer tips en voorbeelden. 

Link: https://www.ing.nl/zakelijk/grootzakelijk/Thema-Sector-Update-Leisure-duurzaamheid.html
Trefwoorden: duurzaam toerisme, horeca, leisure, verblijfsrecreatie, dagrecreatie

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
No Such Ventures investeert zes miljoen euro in camper deelplatform Goboony
Camper deelplatform Goboony heeft de kas goed gevuld tot bijna €10 miljoen met een nieuwe inves...
08/12/21
Nivon nieuwe eigenaar van Camping de Gronselenput in Wijlre
Al sinds 1936 is het stuk grond aan de voet van de Keutenberg in eigendom van de huidige Stichting P...
08/12/21
MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden
Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. Wat stelt deze Overijsselse DMO voor?
08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
08/12/21
De nieuwe LF Waterlinieroute is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar 2022!
De nieuwste LF-icoonroute, de LF Waterlinieroute, is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar. De ro...
07/12/21
Enkele reistrends voor 2022
Met nog een kleine maand te gaan, klopt het jaar 2022 aan de deur. We zijn veel bezig met trends en ontwikkelingen. Een paar opvallende en ook vreemde trends zetten we alvast bij elkaar.
07/12/21
Winterverlichting ontstoken in Den Haag
Corona schopt de winterprogrammering van de Hofstad in de war maar de kerstman en Saskia Bruines ontstaken maandagavond 6 december wel de winterverlichting. “Je beleeft nog steeds een Royal Winter, ook nu het winterprogramma in aangepaste vorm plaatsvindt”, vertelt wethouder Saskia Bruines.
07/12/21
Drie merken in koffie- en chocolade gaan samen
Koffie- en chocoladeformules zijn als paddenstoelen in het straatbeeld van de steden omhoog geschoten. Nu gaan 3 merken samen verder. Franchisegevers van de koffie- en lunchformules Doppio Espresso (25 vestigingen), Chocolate Company (19 vestigingen) en Barista Café (23 vestigingen) gaan samen verder onder de naam Caféco.