Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-10-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlanders besteden veel meer geld aan zomervakantie

Nederlanders besteden veel meer geld aan zomervakantie
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Nederlanders boeken hun vakantie steeds korter voor vertrek en hebben de afgelopen zomer 60% meer betaald voor hun reis dan andere jaren. En hoewel het storm loopt met het boeken van zonnige bestemmingen in Spanje, Griekenland en Turkije voor de komende herfstvakantie, is Nederland in de afgelopen twee jaar verreweg het populairste vakantieland geweest. Dat blijkt uit de Zoover Vakantiemonitor, waarin het zoek- en boekgedrag van miljoenen bezoekers aan review- en boekingssite Zoover is geanalyseerd. 

Zoover biedt 15.000 pakketreizen aan van bijna alle reisaanbieders en kan dus een duidelijke indicatie geven van het boekgedrag van vakantiegangers. Ook zoeken jaarlijks 30 miljoen bezoekers op de site naar vakantiebestemmingen. Zo kan Zoover zien wat de populairste landen en regio’s zijn. 

Heel veel lastminutes

In jaren zonder corona ligt de piek in het aantal boekingen van vakantiereizen in januari. Vanwege de onzekerheid over vakanties en reisbeperkingen is die piek dit jaar verschoven naar de zomer, met een lichte dip in juli. Gemiddeld zat er deze zomer vier weken tussen boeken en vertrek. "In de reisbranche spreken we van een last minute als mensen binnen zes weken na boeken vertrekken, dus die vier weken zijn opvallend kort. Zeker tijdens de zomerperiode”, zegt Lieneke Wijnia van Zoover. Ook richting de herfstvakantie boeken veel mensen pas op het laatste moment, om er zeker van te zijn dat hun vakantie door kan gaan.

60% hogere reissom

Opvallend is ook de hogere reissom die Nederlanders dit jaar uitgaven aan hun vakantie. Die steeg deze zomer tot gemiddeld 2.382 euro. De afgelopen jaren lag de gemiddelde reissom rond de 1.500 euro, dus is er sprake van een stijging van 60%. Dat lag niet zozeer aan de prijzen van vakanties, die in mei stegen en in juni weer daalden. "Nee, mensen gaan echt voor meer luxe, zoals 4- en 5-sterren hotels. Een kwart van de boekingen was bij 5-sterren hotels. Dit was nog nooit zo hoog”, aldus Wijnia.  "Ook boeken de meeste mensen all inclusive, zodat ze het resort niet per se hoeven te verlaten. Maar dat is dus wel een duurder concept.”

Best beoordeelde vakantielanden

Bij de best beoordeelde landen is wel een verschuiving te zien. Hier heeft Portugal (8,99) de koppositie overgenomen van de Dominicaanse Republiek. Turkije staat nog steeds op twee (8,8) gevolgd door nieuwkomer Oostenrijk (8,47). Wijnia: ,,Portugal staat al heel lang in de top 5 van best geboekte landen. Het heeft vaak kleinschalige en luxe accommodaties en is rustiger dan andere vakantielanden. Oostenrijk is dit jaar populairder geworden onder de autovakanties. Het is relatief dichtbij en heeft veel ruimte en natuur. Dat past goed in deze tijd.”

Verschuivingen in binnenlandse bestemmingen

De top 3 van meest geboekte reizen is het afgelopen kwartaal niet veranderd ten opzichte van het vorige. Op één staat Spanje, gevolgd door Griekenland en Turkije. Toch is en blijft Nederland sinds vorig jaar het populairste vakantieland. Ook bij de autovakanties voert het de top 3 aan, voor Frankrijk en Italië. Vergeleken met pre-coronajaar 2019 laat Nederland een groei zien van 22%. Binnen Nederland zijn wel verschuivingen zichtbaar. Waar Limburg in voorgaande jaren de populairste regio was, is dat dit jaar Gelderland. Het afgelopen kwartaal verdrongen Noord-Brabant en Overijssel nummer drie Zeeland naar een vijfde plaats. De populariteit van Nederland geeft Zoover de bevestiging om volgend jaar een doorstart te maken met de Zoover Awards. De jaarlijkse publieksprijzen voor vakantiebestemmingen worden in januari 2022 digitaal uitgereikt.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, bestedingen, bestemmingen, boekingen

CELTH



||| Nieuws |||

26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
15/04/25
Ahoy location of the year
In Venray zijn de Live Entertainment Production Awards (LEPA) uitgereikt. Rotterdam Ahoy mocht de prestigieuze titel 'Location of the Year 2024’ in ontvangst nemen.
05/03/25
EK indoor atletiek biedt tribune voor fans met visuele beperking
Tijdens de kampioenschappen wordt op zowel zaterdag- als zondagochtend voor het eerst een speciale tribune ingericht voor mensen met een visuele beperking.
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
07/01/25
Exclusief voor leden
Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.