Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-09-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Een dementievriendelijke horeca is nodig om gasten met dementie te blijven ontvangen

Gratis training omgaan met dementie in de horeca

Een dementievriendelijke horeca is nodig om gasten met dementie te blijven ontvangen

Moeite hebben om de menukaart te begrijpen, drukte ervaren, niet altijd begrepen worden door het personeel… Voor mensen met dementie kan het bezoeken van een horecagelegenheid soms best lastig zijn. Ze bezoeken een horecagelegenheid eerder als het personeel kennis heeft over het omgaan met gasten met dementie, zo blijkt uit onderzoek van Samen dementievriendelijk. "Ik denk dat het belangrijk is voor medewerkers om minder zenuwachtig en verlegen om te gaan met mensen met dementie in je restaurant”, zegt meesterkok Ron Blaauw. Samen dementievriendelijk zet zich daarom in om de horeca dementievriendelijker te maken en biedt een gratis onlinetraining aan voor horecamedewerkers.


In Nederland leven zo’n 290.000 mensen met dementie. Vanwege de vergrijzing loopt dit aantal naar verwachting de komende jaren fors op, naar een half miljoen in 2050. Mensen met dementie leven gemiddeld 8 jaar met hun ziekte, waarvan 6,5 jaar gewoon thuis. Zij doen de dagelijkse boodschappen, gaan naar de kapper en drinken graag een kopje koffie buiten de deur.
Uit onderzoek onder ruim 300 mantelzorgers blijkt namelijk dat 2/3 van hun naasten met dementie nog horecagelegenheden bezoeken. 44% geeft aan dat zij dat eerder doen als het personeel getraind is in het omgaan met gasten met dementie. Meestal is het personeel echter niet op de hoogte van het feit dat mensen met dementie hun gelegenheid bezoeken. Hoe herken je dan dat iemand mogelijk dementie heeft? En hoe kun je hen op een goede manier ontvangen?


Ron Blaauw: "Zó kan het ook”

Mensen met dementie willen zo lang mogelijk deel uitmaken van de samenleving. Dat is te zien in de tv-serie Restaurant Misverstand, die momenteel wekelijks te zien is op SBS6. Hierin worden 11 mensen met dementie gevolgd die als restaurantmedewerker aan de slag gaan, onder de bezielende leiding van meesterkok Ron Blaauw. Alle deelnemers zijn gedreven om te laten zien wat er ondanks hun ziekte allemaal nog wél kan. Ron Blaauw: "Ik denk dat het belangrijk is dat mensen met dementie moeten kunnen blijven meedraaien in de maatschappij. Met hulp en begeleiding is dat mogelijk”.


Dementievriendelijke horeca? Train personeel!

Vaker bezoeken mensen met dementie een horecagelegenheid als gast. Dan is het voor een horecamedewerker belangrijk om de chaos en verwarring in het hoofd van mensen met dementie te begrijpen. Dat is gelukkig eenvoudig te leren. Ron Blaauw: "Ik heb mijn medewerkers gevraagd om de onlinetraining ‘GOED omgaan met dementie in de horeca’ te volgen om een nog betere beleving voor mensen met dementie en onze medewerkers te creëren”.  In deze gratis online training leren medewerkers in 15 minuten de signalen van dementie te herkennen en beter om te gaan met gasten met dementie die horecagelegenheden bezoeken. "Het mooie is dat de training voor iedereen te doen is. Of je nu op een terras werkt, in een luxe restaurant of in een cafetaria: Iedereen kan het”, aldus Ron Blaauw.


De online training is voor iedereen die werkzaam is in de horeca gratis beschikbaar.

Link: https://www.samendementievriendelijk.nl/horeca
Topics:Horeca
Trefwoorden: Dementievriendelijke, dementie, gratis training

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.