Geplaatst op: 28-09-2021
Auteur: Klaas van Erp
Publicatie: 2021-04

Nog nooit werden recreatiebedrijven zo snel verkocht

Te koop gevraagd!

Nog nooit werden recreatiebedrijven zo snel verkocht

In de 40 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, is er nooit zo’n hoge verkoopsnelheid geweest als nu.

De makelaars van Maas ervaren thans een enorme snelheid in de verkoop van watersport- en recreatiebedrijven. De vraag is enorm.

  • Door COVID-19 blijft men massaal in Nederland recreëren waardoor de exploitaties van recreatieparken en jachthavens zich goed ontwikkeld heeft. Daardoor is de Nederlandse recreatie- en watersportsector een groeisector gebleken, hetgeen veel investeerders aantrekt; 
  • ondernemers die al jaren de aankoop van een camping of jachthaven op hun verlanglijstje hebben staan en nu hun kans schoon zien om dit waar te gaan maken. Dankzij de lage rentestand en overtollig kapitaal liggen financieringen binnen handbereik;
  • ontwikkelaars: door de toename in vraag naar recreatiewoningen zijn ontwikkelaars constant op zoek naar campings die zich lenen om te ontwikkelen naar een recreatiepark. Vanuit de Nederlandse consument is er veel vraag naar recreatiewoningen waar te nemen, immers men wil zijn vakantie veilig stellen en daarbij komt dat er enorme spaartegoeden zijn met een negatieve rente. Het adaptieve vermogen voor de nieuwe vakantiewoningen is dus ruimschoots aanwezig;
  • sinds eind 2018 kopen Franse concerns campings en bungalowparken in Nederland. De Fransen hebben vertrouwen in Nederland en de verblijfsrecreatieve markt. De Fransen zijn bekend met de Nederlandse recreant.Al jaren gaan Nederlanders op vakantie in Frankrijk. Daarbij komt dat de weersomstandigheden in Frankrijk met name in het hoogseizoen niet altijd ideaal zijn, lees te heet. Daarnaast willen de Fransen een brug slaan tussen Nederland en Frankrijk om de Nederlandse recreant nog meer aan zich te binden;
  • private equity fondsen maken hun entree in de Nederlandse recreatie. Het doel van private equity is groei om na een x aantal jaren met winst te verkopen. Een onderdeel van die groeistrategie is uitbreiding. Deze concerns zijn daardoor zeer actief op zoek naar uitbreiding en met name herontwikkelingslocaties.

Dit betekent dat het thans een zogenaamde verkopersmarkt is. Als je voornemens bent om te gaan verkopen, dan is dat goed nieuws!

Ook eens praten over verkoop?

Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp
06-53424147
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij
www.maasrbm.nl

Trefwoorden: camping, bungalowpark, makelaar, investering

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.