Geplaatst op: 24-09-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Digitale toegankelijkheid van de recreatiebranche: anders kijken naar je website

Digitale toegankelijkheid van de recreatiebranche: anders kijken naar je website

Een ontspannen dagje uit is voor iedereen fijn. Ook voor mensen met een beperking. Dat begint vaak al online met een bezoek aan de website. Samen met ervaringsdeskundigen onderzoekt Accessibility hoe gastvrij die websites zijn. Waar lopen mensen met een beperking tegenaan? Hoe welkom voelen ze zich? Kleine aanpassingen blijken soms al een groot verschil te maken.  

 

Tot het team van ervaringsdeskundigen behoren mensen met een visuele, cognitieve, fysieke beperking of een combinatie daarvan. Zij onderzoeken de digitale toegankelijkheid van belangrijke spelers uit 7 sectoren binnen de vrijetijdsbranche.

 

Onduidelijke informatie leidt tot frustratie

Een bezoekje aan een website levert geregeld frustraties op voor bezoekers met een beperking. Zo kon een ervaringsdeskundige die blind is bij slechts 1 van de 5 attractieparken zelfstandig een kaartje kopen. Naast technische vereisten ontbreekt het soms aan duidelijke informatie over de toegankelijkheid.

 

De klantreis begint al online

‘Een bezoeker met een fysieke beperking kijkt meestal als eerste of de locatie wel toegankelijk is’, vertelt projectleider Anouk Butterlin. ‘Wordt deze informatie niet gevonden, dan is dat een reden om het bezoek aan de website te beëindigen. Hoe toegankelijk de locatie misschien kan zijn, als het niet gecommuniceerd wordt verlies je klanten.’

 

Concrete tips voor de recreatiebranche

Gelukkig kun je soms met kleine aanpassingen al verschil maken. Het onderzoek levert concrete tips op voor verbeteringen. Vaak willen bezoekers met een beperking weten waar ze aan toe zijn. Specifieke uitleg en beeldmateriaal helpen daarbij. Komen er plotseling harde geluiden of lichtflitsen bij de attractie voor? Hoe ziet de theaterzaal eruit? Wat voor leuning is er bij de trap?

 

‘Het was voor ons waardevol om te horen waar mensen tegenaan lopen’, vertelt een van de deelnemers waarvan de website is onderzocht. ‘Gelukkig kregen we ook veel complimenten. En met de tips kunnen we aan de slag, er zijn een paar quick wins die we meteen kunnen oppakken.’

 

‘Gastvrijheid begint online’ op 8 oktober

Wil je in korte tijd leren om met andere ogen naar je website te kijken? Geen opsomming van technische eisen, maar daadwerkelijk horen van mensen zelf hoe zij het beleven? Op 8 oktober kun je gratis deelnemen aan het digitale webinar Gastvrijheid begint online tijdens de Week van de Toegankelijkheid.

 

Webinar voor de vrijetijdsbranche op 20 januari 2022

De komende maanden onderzoekt het team nog meer websites binnen de recreatiebranche. Uitkomsten worden eerst gedeeld met de onderzochte organisaties. Daarna kunnen ook andere organisaties profiteren van de inzichten uit het onderzoek. Accessibility deelt ze namelijk tijdens een webinar voor de gehele vrijetijdsbranche op donderdag 20 januari 2022. Je krijgt daarbij praktische tips om je website gastvrijer te maken voor iedereen.

 

Partners van het onderzoek

Het onderzoek Digitaal Toegankelijk Dagje Uit wordt uitgevoerd door Accessibility, onderdeel van Bartiméus en is mede mogelijk gemaakt door het Bartiméus Fonds. De community Toegankelijke Recreatie is een samenwerkingspartner van het onderzoeksproject.

Link: https://www.accessibility.nl/evenementen/webinar-gastvrijheid-begint-online
Topics:Marketing
Trefwoorden: Digitale toegankelijkheid, gastvrijheid website

||| Blogs |||

14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/10/21
Exclusief voor leden
Kan de horeca helpen bij de overstap naar een vegetarisch eetpatroon?
De Nederlandse vleesconsumptie liet in 2020 een historische daling zien van bijna 2 kg per persoon. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. De daling wordt vooral geweten aan de horecasluiting omwille van de coronapandemie. Volgens ProVeg Nederland tonen de cijfers aan dat de horeca meer kan doen om klanten te helpen vaker voor plantaardig te kiezen. Toerisme is wellicht van invloed op het in standhouden van een eetpatroon met veel vlees.
26/10/21
Zestigplussers in Nederland omarmen de reisrevolutie
Na anderhalf jaar van lockdown en afstand houden zijn ouderen in Nederland vaker gasten gaan ontvangen of gaan reizen om weer in contact te komen met anderen. Dat meldt Airbnb na de recente Internationale Dag van de Ouderen. In september 2021 was ongeveer 15 procent van de hosts op Airbnb wereldwijd 60 jaar of ouder*, en ruim één op de tien hosts in Nederland. Alleen al in Nederland hebben zij het afgelopen jaar gezamenlijk meer dan 25 miljoen euro verdiend.
26/10/21
Lancering internationale campagne congresstad Maastricht
Met de oplevering van het nieuwe congrescentrum lanceren Maastricht Convention Bureau en MECC Maastr...
26/10/21
Textilium Futura organiseert tweede editie Textour in mei 2022
Na de eerste Textour van afgelopen mei volgt in 2022 een tweede editie van donderdag 26 tot en met z...
26/10/21
Marker Wadden wint Dutch Design Award
Het integrale ontwerp van de natuureilanden Marker Wadden heeft de Dutch Design Award (DDA) gewonnen...
26/10/21
Eerste exemplaar rapport ketenvorming vakantieparken uitgereikt
Tijdens de Praktijkdag Vakantieparken, op 12 oktober in Familie resort PUUR Exloo, reikte de rapport...
26/10/21
Grote betrokkenheid vormt recreatiezoneringsplan
Er is de afgelopen maanden veel geïnvesteerd in communicatie met bewoners, gebruikers en ondernemer...
26/10/21
Exclusief voor leden
Luchtvaartmaatschappij ziet nabije toekomst positief en zoekt 6.000 nieuwe medewerkers
Dat er weer volop gevlogen wordt, dat merken ze in Dubai. Luchtaartmaatschappij Emirates gaat meer dan 6.000 medewerkers werven in de komende zes maanden. Daarbij rekent het management op verdere versoepelingen op de coronamaatregelen wereldwijd. Bij de achtergrond over de wervingsactie komt ook naar buiten hoe dit bedrijf opveert uit de crisis en wat het betekent voor Dubai.