Geplaatst op: 20-09-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media
Uitgever: NRIT Media

Designers ontwerpen Stad van de toekomst

Sweco Design Challenge: bekendmaking eerste concepten

Designers ontwerpen Stad van de toekomst
De huidige inrichting van de openbare ruimte sluit niet aan bij het potentieel en de behoeftes van de maatschappij. Daarom dagen Sweco en Dutch Design Foundation designers uit om de ‘Ontmoetingsruimte van de toekomst’ te ontwerpen: De Stad die het buitenleven en de verbinding tussen mensen volop aanmoedigt. Uit 27 inzenders zijn drie ontwerpstudio’s geselecteerd die dit gaan doen: Studio 1:1, Rombout Frieling Lab en Olifantenpad CS. Zij presenteren hun ontwerp tijdens Dutch Design Week (16 t/m 24 oktober 2021). In 2022 werken de designers, ingenieurs en ontwerpers van Sweco - samen met een toekomstige opdrachtgever - één van de ontwerpen verder uit. Meerdere serieuze partijen hebben interesse om de concepten daadwerkelijk te integreren in de stad.

Nieuwe invalshoeken om bestaande patronen te doorbreken

De huidige inrichting van de stad sluit niet meer aan op de wensen van gebruikers en gemeentes. Dat constateert Sweco, Europa’s grootste architecten- en ingenieursbureau, op basis van de toenemende vraag van opdrachtgevers naar herinrichting en onderzoek onder bewoners. De mens en sociale behoeften zijn vaak ondergeschikt. Terwijl zij een sleutel vormen tot harmonie, veiligheid en interactie. De basis voor een gezonde en veilige stad. Ook spelen hedendaagse uitdagingen als het klimaat en schaarste van energie, water, ruimte en materialen een rol. 


Om tot toekomstbestendige oplossingen te komen is een nieuwe manier van denken en bouwen nodig. Daadwerkelijke vernieuwing vereist nieuwe invalshoeken om traditionele patronen te doorbreken. We hebben mensen nodig die van nature buiten lijntjes, hokjes en vastomlijnde ideeën denken. Om vanuit creativiteit en ruimdenkendheid de technische mogelijkheden zo ver mogelijk op te rekken. Mensen die de potentie zien om de openbare ruimte te benutten als ontmoetingsplek om te praten, te wandelen en te sporten. Een plek die bijdraagt aan de sociale- en lichamelijke gezondheid van mensen. Dit is de directe aanleiding voor deze challenge.


21 oktober: bekendmaking winnend ontwerp op Dutch Design Week

De eerste conceptpresentaties zijn veelbelovend: designers zien de potentie van de stad (en dat wat er al is) als middel om verbinding en welzijn te faciliteren. De stad is het canvas om dit op te realiseren. De ingrediënten zijn echter beduidend anders dan stoeptegels, bankjes en lantaarnpalen. Het selectiecomité bestaat uit Bouke Bruins (Boyscout Designer), Bas Dubois (Managing Director Benelux Volvo Bus Corporation), Anja Boserup (Creatief Directeur landschap en stedenbouw Sweco Architects), Maarten Janssen (Directeur Projecten Amvest) & Kirsten Hannema (Journalist & Architectuurcriticus). Zij maken op donderdag 21 oktober op Dutch Design Week bekend welk ontwerp wordt doorontwikkeld.

 

Link: https://www.sweco.nl/actueel/evenementen/sweco-design-challenge/
Trefwoorden: Wedstrijd, challenge, ontwerpen, inrichting stad

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.