Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-09-2021
Auteur: Simon de Wijs en Peter Horsten
Breda University of Applied Sciences

Alle artikelen van Uncover op kennisplatform NRIT

Alle artikelen van Uncover op kennisplatform NRIT

Op het kennisplatform van NRIT publiceren we de komende periode alle artikelen uit Uncover, het jaarlijkse magazine van de Academy for Leisure van de Breda University of Applied Sciences. Deze Uncover heeft als ondertitel ‘Leisure in een bubbel’ meegekregen. Want zal leisure zal uit de bubbel komen waarin het lange tijd gevangen zat? Gaan het post-lockdown-tijdperk mensen en organisaties zichzelf opnieuw uitvinden? Of katapulteren we ons terug naar een wereld vol vuurwerk, achtbanen, en overweldigende belevenissen? Of waarderen we de rust, ruimte en natuur die we zojuist zo intens ervaren hebben.

Vol bewondering tonen de samenstellers in deze Uncover diverse voorbeelden van veerkracht in de vrijetijdssector. Van sport en attracties tot cultuur en evenementen. Goed om de flexibiliteit, vindingrijkheid en vastberadenheid te zien die tot nieuwe concepten en businessmodellen leiden, waarbij veelal wordt gewerkt op basis van meerdere scenario’s. Echter gelijktijdig rijst de vraag of dit slechts een doekje voor het bloeden is. Wanneer je ziet dat kraters geslagen worden in de jarenlang opgebouwde infrastructuur en collega-werknemers en ondernemers in de vrijetijdsbranche (massaal) een drastische carrièreswitch overwegen of genomen hebben. 

Vernieuwing als wagen zonder paard?

Natuurlijk zullen aspecten van de online en hybride belevingen binnen musea, poppodia en zakelijke evenementen blijvend impact hebben. Het blijft (soms) toch vooral voelen als een slap surrogaat. De meerwaarde, vooral het kosten-, tijds- en milieuvoordeel, wordt weldegelijk onderkend. Maar massaal wordt ook het gemis van fysieke ontmoeting en de real-life belevenissen aangegeven. Daadwerkelijke vernieuwing wordt slechts mondjesmaat gevonden terwijl velen de online kansen louter benut hebben om het oude in een nieuw jasje te stoppen. Er is zeker sneller geleerd en geïmplementeerd. Het onderwijs voorop. Maar grotendeels lijkt het een reproductie van het oude. Het nieuwe medium is omarmd als ‘wagen zonder paard’, als ‘radio met beeld’. Daarmee onvoldoende als innovatie op zichzelf met eigen wetten, instrumentarium en mogelijkheden.

Stuiteren we terug naar het oude of springen we vooruit?

Misschien is dat ook niet zo gek. We beschouwen de pandemie veelal als tussenpauze. Een lastige periode waar we doorheen moesten tot het voorbij zou zijn. Hebben we echter de consequenties van het feit dat er een nieuwe werkelijkheid is voldoende geaccepteerd? Laten we daadwerkelijk de verandering toe? Of hunkeren en bewegen we krampachtig naar wat we gewend waren? Een cruciale vraag op het moment dat we langzaam weer opengaan. Wat is veerkracht? Stuiteren we terug naar het oude of springen we vooruit in een nieuw okay? En hoe verschillen leisure-organisaties enerzijds en anderzijds mensen op zoek naar hobby’s, ontspanning, inspiratie en samenzijn hierin? Zijn er nieuwe organisatievormen ontstaan? Het is nog te vroeg om hierop een eenduidig antwoord te geven. 

Leisure uit de bubbel

Leisure zal uit de bubbel komen waarin het lange tijd gevangen zat, zowel aan aanbod- als vraagzijde. In het post-lockdown-tijdperk zullen mensen en organisaties zichzelf opnieuw moeten uitvinden. Katapulteren we ons terug naar een wereld vol vuurwerk, achtbanen, en overweldigende belevenissen. Of waarderen we de rust, ruimte en natuur die we zojuist zo intens ervaren hebben.

Enkelen zullen zich bevrijd voelen, schieten in een reflex van totale extase en proberen in eerste instantie in te halen wat gemist is. Om er daarna mogelijk ook weer achter te komen dat die overprikkeling en de angst om iets te missen een nieuwe druk geven. Anderen zullen voorzichtig(er) hun bubbel verlaten en misschien juist het comfort en de veiligheid ervan (gaan) missen. Weer anderen zullen angstig blijven zich onder groepen te begeven. En er zullen mensen zijn die nieuwe manieren van leven, werken en genieten hebben gevonden en dat blijven continueren. Hopelijk is er in ieder geval geleerd van de contraproductiviteit die de polarisatie tijdens de pandemie veroorzaakte en is er bewustzijn van het feit dat we samen sterker staan.

Omarm de nieuwe context en groei

Onderwijs, overheid en institutionele organisaties zijn vaak weerbarstige organen. Is de afgelopen periode met de abrupte onderbreking van patronen genoeg geweest om deze open te breken? Heeft de veranderde context aangezet out-of-the-box kansen te gaan ontdekken? Feitelijk kun je dat ook vragen voor ieder mens die zijn vrijetijd gaat inrichten. Is de pauze indrukwekkend genoeg geweest om met gewoonten te breken en nieuwe inspirerende wegen te gaan ontdekken? Op sommige punten wel en andere waarschijnlijk niet. Maar leisure zal in of buiten de bubbel altijd boven komen drijven. Getuige ook het eerste irrelevante pleidooi op het moment dat de ic’s van ziekenhuizen eindelijk minder belast zijn en praktisch iedereen is gevaccineerd. Ten aanzien van de vraag of we een coronaherdenking nodig hebben of toch meer een feestdag omdat we bevrijd werden, is ons antwoord als redactie van een ‘leisure’-magazine: "Het is om het even voor onze sector. Linksom of rechtsom heeft blijkbaar het evenement als middel op geen enkele wijze aan waarde ingeboet!” 

Topics:Leisure
Trefwoorden: leisure, corona, crisis, toekomst

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...