Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-09-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veel Nederlanders met vakantieplannen

Veel Nederlanders met vakantieplannen
Afbeelding van Evgeni Tcherkasski via Pixabay

Goed nieuws voor de binnenlandse vakantiemarkt: 58% van de Nederlanders is van plan de komende vier maanden op vakantie te gaan. Dat is een relatief grote groep vakantiegangers. In de belangrijkste herkomstlanden doet Nederland het nog niet zo goed als vakantiebestemming en is nog veel werk aan de winkel. Dat blijkt uit de Vakantie Sentiment Monitor van NBTC. 

Met deze monitor meet NBTC sinds mei 2020 de vakantie-intentie en de invloed van corona op het reisgedrag van inwoners uit Nederland en de voor ons belangrijkste toeristische herkomstmarkten: België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China.

Positiever vakantiesentiment, maar angst en onzekerheid blijft

De versoepelingen en toenemende vaccinatiegraden hebben in de meeste landen een positief effect op de vakantieplannen voor de rest van dit jaar. Waar vorig jaar een op de vier mensen geen vakantieplannen had, is dat dit jaar een op de vijf mensen. Toch is het aantal mensen zonder vakantieplannen nog steeds groot in vergelijking met een normaal jaar. Het gevoel van angst en onzekerheid is nog steeds aanwezig en heeft duidelijk invloed op het boekings- en reisgedrag.

Vertrouwen neemt toe: meer vakantieplannen en meer boekingen

De resultaten uit de Vakantiemonitor laten zien dat de vakantie-intentie in alle landen met ongeveer 10 procent is toegenomen, in vergelijking met de meting in september 2020. Gemiddeld geven zes op de tien mensen aan nog op vakantie te willen gaan in de laatste vier maanden van dit jaar. Vakantieplannen worden daarnaast in toenemende mate omgezet in boekingen. In Nederland heeft ruim een derde van de mensen hun vakantie daadwerkelijk geboekt. Ter vergelijking: in dezelfde periode vorig jaar had ongeveer een vijfde van de Nederlanders een vakantie geboekt. 

Nederland favoriet onder Nederlanders

De voorkeur voor een vakantie in eigen land neemt in bijna alle Europese landen af, in vergelijking met dezelfde meting vorig jaar. Dit geldt niet voor inwoners uit Nederland. De helft van de Nederlanders (49%) met vakantieplannen wil in eigen land op vakantie gaan. Dat is fors meer dan in eerdere metingen toen dat rond de 40% lag. Een overigens normale ontwikkeling omdat in de zomerperiode het buitenland meer in trek is. Voor wat betreft het buitenland is Europa met 40% favoriet.

Figuur 1: Vakantie intentie van Nederlanders, totaal en naar bestemming, meting september 2021

VakantieIntentie
Bron: NBTC

Weinig belangstelling voor Nederland vakantieland vanuit buitenland

De positie van Nederland als vakantiebestemming voor 2021 blijft beperkt. Nederland wint nog niet aan populariteit bij onze buren uit België en Duitsland. Maar ook vanuit Frankrijk blijft de interesse in Nederland zeer beperkt. Duitsers en Belgen maken in toenemende mate plannen voor een vakantie elders in Europa, maar in mindere mate naar Nederland.

Werk aan de winkel voor herwinnen buitenlandse toerist

Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "De resultaten laten zien dat ondanks corona de reislust van Nederlanders en de voor ons belangrijkste herkomstmarkten niet is weggenomen. Sterker nog, we zien in de meeste landen toenames van het aantal vakantieplannen en het aantal boekingen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat is goed om te zien, maar we zijn er nog lang niet. Het meest zorgelijke is dat de populariteit van Nederland onder inwoners uit de buurlanden lijkt te zijn afgenomen. En dan te weten dat Duitsland en België onze belangrijkste markten zijn wanneer het gaat om inkomend toerisme. We hebben nog een lange weg te gaan om dit aandeel terug te winnen.” 

Link: https://www.nbtc.nl/nl/site.htm
Trefwoorden: vakanties, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, uitgaand toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...