Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-09-2021
Auteur: Ton Vermeulenn
NRIT

Brabant gaat voor Leisure for a Better Society

Brabant gaat voor Leisure for a Better Society

Regionale ontwikkelingsmaatschappij Midpoint Brabant heeft voor de periode 2021-2024 ‘leisure’ weer gekozen tot één van haar speerpunten. De vrijetijdssector kan in een uitdagende tijd -met grote maatschappelijke vraagstukken- bijdragen aan een betere wereld: Leisure for a Better Society. Aan het programma hebben zich al meer dan 50 partijen verbonden. Het is de intentie het programma -dat in eerste instantie gericht is op Midden-Brabant- Brabantbreed uit te rollen. Het blijft in Brabant niet bij woorden alleen; met het vlaggenschipproject Van Gogh Homeland Experience moet Brabant zeven iconische hotspots krijgen die niet alleen de uitdagingen voor Brabant inzichtelijk maken maar vooral de Brabanders en de bezoekers daarin meenemen.

De provincie Noord-Brabant staat voor grote uitdagingen rond landbouwhervormingen, CO2-reductie, mobiliteit en energie. In het nieuwe programma wordt het vrijetijdsdomein gebruikt als experimenteerruimte om de Brabander, de consument, de bezoeker en de ondernemer mee te nemen in deze grote veranderingen. "Het verhaal van de transitie wordt op die manier ook jouw verhaal, de omgeving waarin het plaatsvindt is jouw omgeving – jouw homeland”, schrijven de initiatiefnemers bevlogen.

Belangrijke rol in maatschappelijke uitdagingen

In Brabant staat de komende jaren de vrijetijdssector in het teken van het programma ‘(Be)leefbaar Brabant: Leisure for a Better Society’. Leisure draagt bij aan het succes van andere sectoren en levert haar bijdrage aan maatschappelijke uitdagingen rond klimaat, energie, woningbouw, platteland, digitalisering, mobiliteit en bereikbaarheid. Daarnaast levert leisure natuurlijk een aanzienlijke bijdrage aan de werkgelegenheid en draagt ook bij aan sociale cohesie in wijken en buurten en de integratie van verschillende bevolkingsgroepen. Leisure kan vooral een middel zijn om ontwikkelingen te versnellen.

LeisureforaBetterSociety

Leisure als integraal onderdeel van multifunctionele gebiedsontwikkeling

Leisure moet volgens de plannenmakers zorgen dat het integraal onderdeel wordt van multifunctionele gebiedsontwikkelingen: "Vrijetijdsvoorzieningen zijn van belang voor de kwaliteit van de ruimtelijke omgeving en bepalen mede de vestigingskeuze voor bedrijven en bewoners. Leisure werkt ook imagoversterkend en geeft een gebied identiteit. Hierdoor stijgen de vastgoedwaarde en de cultuurhistorische waarde van het landschap.” Dit alles betekent dat een verandering in rol en rolverdeling tussen de markt en overheid nodig is. Dit wordt een belangrijk onderwerp van gesprek in de ‘ontwerpateliers’ die zich gaan buigen over de inrichting van de stad en het platteland.

Destinatie-ontwikkeling met zeven iconische hotspots

Naast de ecologische en sociaal maatschappelijke opgaven, blijft Midpoint met het Smart Leisure programma ook in zetten op destinatieontwikkeling ofwel duurzaam toerisme. Met de ontwikkeling van De Van Gogh Homeland Experience, zeven iconische hotspots in het Van Gogh Nationaal Park rond de vijf grote Brabantse steden wil men meer bezoekers naar de Brabant  trekken en hen de kracht en kwaliteit van de provincie laten ervaren. Bezoekers die langer blijven en meer besteden, betekent hogere inkomsten, groei van de werkgelegenheid én versterking van de Brabantse identiteit.

Drie programmalijnen

Het programma ‘Leisure for a Better Society’ ontwikkelt zich rond drie programmalijnen: Concurrerende & circulaire economie, slimme mobiliteit & bereikbaarheid en vitaal platteland & duurzame verstedelijking. Het programmabureau House of Leisure gaat samen met bedrijfsleven, onderwijs, overheid en maatschappelijke partners het programma de komende jaren implementeren.

Link: https://www.houseofleisure.eu
Trefwoorden: beleid, toerisme, leisure, noord-brabant, destinatie-ontwikkeling, dmo, duurzaam toerisme, ruimtelijke opgaven

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...