Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Uniglobe verwacht herstel van zakelijke reismarkt

Uniglobe verwacht herstel van zakelijke reismarkt
Photo by Suganth on Unsplash

Zakenreisorganisatie Uniglobe Travel verwacht dat de markt voor zakelijke reizen binnen twee jaar zal herstellen. Dat baseert Uniglobe op een onderzoek onder haar klanten. Resultaten die lijnrecht staan op het algemene sentiment dat videoconferencing de zakelijke reismarkt zal decimeren. Een interessante ontwikkeling.

De ingestorte zakelijke reismarkt wordt volgens het onderzoek van Uniglobe vrijwel volledig veroorzaakt door de opgelegde reisbeperkingen. Maar 10% van de ondervraagden reist minder vanwege de online mogelijkheden. Een grote meerderheid (81%) zegt minder te reizen vanwege de reisbeperkingen die worden opgelegd door de Nederlandse en buitenlandse overheden. Een kleine 10% geeft gezondheid en/of risico op coronabesmetting als reden om minder te reizen. 

Weer evenveel maar wel duurzamer reizen

Maar liefst 76,4% van de ondervraagden gaf aan herstel van zakelijk reizen te verwachten binnen 0-2 jaar nadat de reisbeperkingen zijn opgeheven. Verder wijst de enquête uit dat meer dan de helft van de respondenten verwacht evenveel te zullen gaan reizen als voor de coronapandemie. Daarnaast blijkt dat bedrijven meer aandacht willen besteden aan duurzaamheid en eerder zullen kiezen voor alternatieve mobiliteit, zoals de trein, op de kortere afstanden. Het zijn de fluctuerende reisadviezen van de overheid, vaccinatie- of testverplichtingen en de wirwar aan verschillende coronamaatregelen per land die zorgen voor veel frustratie bij bedrijven en zakenreizigers.

Fysiek contact onvervangbaar

"We weten al langer dat Uniglobe klanten efficiënt en kostenbewust reizen, waarbij men niet vaker, langer of met meer personen reist dan nodig. Juist voor onze doelgroep, middelgrote bedrijven, is het essentieel om op zakenreis te gaan en ik verwacht dat dit segment eerder herstelt”, aldus Cees Klinkenberg, directeur Uniglobe Travel Holland. "We zien dat onze klanten behoefte hebben aan fysiek contact en face-2-face meetings. Online meetings en videobellen kunnen dit niet vervangen. Eén klantreactie vind ik veelzeggend: "Als ik niet meer in het vliegtuig stap, doen mijn concurrenten dat misschien wel.”

Trefwoorden: reisbranche, zakelijk toerisme, zakenreizen

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...