Geplaatst op: 23-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Bioscoopconcern Kinepolis ziet bezoekers toestromen na heropening

Bioscoopconcern Kinepolis ziet bezoekers toestromen na heropening

Bioscoopconcern Kinepolis ziet na de herstart in de landen waar ze actief is het bezoek weer flink oplopen. In juni behaalde de bioscopen 50% van het bezoekniveau uit 2019 en in juli alweer 62%. De heropstart wordt ook ondersteund door een rijker filmaanbod, waarbij de blockbusters in veel landen goed presteren maar nog niet hun pre-Covid potentieel halen. De gemiddelde omzet per bezoeker is in nagenoeg alle landen sterk hoger dan in 2019. 

Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group, over de eerste jaarhelft: "We zijn enthousiast over de heropstart van onze bioscopen, die ondanks de beperkende maatregelen sterk presteren, met bezoekcijfers die week na week positief evolueren. We worden hierbij, in tegenstelling tot vorige zomer, geholpen door een sterker internationaal filmaanbod.”

Heropeningen

In het eerste kwartaal waren enkel de bioscopen in Luxemburg, de VS en een aantal Spaanse provincies open. In Canada waren in deze periode slechts twee tot vijf bioscopen geopend. Vanaf eind mei openden achtereenvolgens de Franse (19 mei), Nederlandse (5 juni) en Belgische (9 juni) complexen opnieuw hun deuren en sinds midden juli zijn ook alle Canadese bioscopen opnieuw geopend.

Halfjaarcijfers

Kinepolis ontving in de eerste jaarhelft 2,2 miljoen bezoekers of 26,9% van de bezoekers in dezelfde periode in 2020. In een normaal halfjaar ontvangen de bioscopen van het concern bijna 18 miljoen bezoekers. Als gevolg van de hogere bestedingen daalden de totale opbrengsten in alle landen minder sterk dan het bezoekcijfer. De totale opbrengsten bedroegen in het eerste semester van 2021 € 36,8 miljoen, een daling met 67,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, door de daling van het aantal bezoekers met 73,1%. Dankzij de genomen maatregelen inzake kostenbeheersing bleef de impact op de EBITDA beperkt, resulterend in een verlies van € -7,1 miljoen. In de maand juni waren zowel EBITDA als EBITDAL opnieuw positief. 

Nederland

In Nederland heeft Kinepolis 20 bioscopen die in de eerste jaarhelft van 2021 tezamen 190.000 bezoekers ontvingen. Dat was 83% minder dan in 2020 toen nog 1,1 miljoen bezoekers mochten worden ontvangen. In 2019 waren dat er nog 2 miljoen. Bij de heropening van de Nederlandse bioscopen op 5 juni, opende ook de gloednieuwe Kinepolis-bioscoop in het winkelcentrum ‘Westfield Mall of the Netherlands’ in Leidschendam de deuren. ‘Westfield Mall of the Netherlands’ is een project van Unibail-Rodamco-Westfield, waarbij het winkelcentrum Leidsenhage werd getransformeerd tot grootste winkelcentrum van Nederland. Kinepolis Leidschendam telt 11 zalen en Kinepolis verwacht er ongeveer 500.000 bezoekers per jaar te kunnen ontvangen.

Verwachtingen

Voor het hele boekjaar 2021 verwacht Duquenne dat het herstel in de tweede jaarhelft geleidelijk evolueert richting 50% tot 70% van de pre-Covid verwachte bezoekers en EBITDA, afhankelijk van de regio en rekening houdend met de evolutie van de bezoekcijfers tijdens de eerste maanden na heropening in 2021. Vanaf 2023 wordt volledig herstel van de bezoekcijfers verwacht.

Trefwoorden: dagrecreatie, bioscopen, bezoekers

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.