Geplaatst op: 23-07-2021
Auteur: Klaas van Erp
Maas RBM
Publicatie: R&T 2021-03

Wanneer is het verstandig te verkopen?

“Mijn bedrijf is klaar, dus nu wil ik het verkopen”

Wanneer is het verstandig te verkopen?

in de 40 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, is deze vraag vaak gesteld: "Wanneer is het verstandig om te verkopen?”.

Uiteraard is dat een vraag waar vele antwoorden op van toepassing zijn. Het is maar hoe je het bekijkt. Is het bekeken vanuit de verkoper, het bedrijf of de markt.

Verkoper

Vaak is de reden van verkoop vanuit de verkoper bezien zijn gezondheid, de zin om door te gaan of zijn wens om zijn leven anders in te vullen. Gezondheid en zin om door te gaan is lastig om op te anticiperen. Eigenaren worden vaak ineens geconfronteerd met gezondheidsproblemen of afnemende zin om door te gaan met het bedrijf. De zin om door te gaan wordt vaak beïnvloed door de toenemende regeldruk vanuit de overheid en de veeleisendheid van de gast. Gekenmerkt door uitspraken als: "ik ben er zo klaar mee!”.

De wens om het leven anders in te vullen is afhankelijk van de persoon in kwestie en zijn interesses. We hebben wel eens een recreatiebedrijf verkocht omdat de verkoper als vrachtwagenchauffeur wilde gaan werken. Ik bedoel maar.

Bedrijf

De weg er naartoe is mooier dan de bestemming, met andere woorden: "mijn bedrijf is klaar, dus nu wil ik het verkopen” of "het bestemmingsplan van de uitbreiding is klaar, maar de uitbreiding zelf mag de opvolger doen”.

Of een bedrijf klaar is voor de verkoop is uiteraard van vele aspecten afhankelijk: de staat van onderhoud, de winstgevendheid, de bezetting, de recensies en nog veel meer. In feite is er voor ieder bedrijf in iedere staat en fase van de levenscyclus een koper te vinden, maar een gepoetste auto verkoopt nou eenmaal beter dan een gedukte auto!

Markt

De markt is het enige waar we geen invloed op kunnen hebben. De markt is een omstandigheid waar je als verkoper mee te dealen hebt. De markt wordt bepaald door vraag en aanbod onder invloed van beschikbaar kapitaal, rente stand, kansen en bedreigingen en nog meer variabelen.

Voor nu mogen we concluderen dat de markt voor de verkoop uitstekend is.

Ons advies is om elk jaar voor jezelf op een rijtje te zetten of en wanneer het verstandig is om te verkopen. Dit kan heel eenvoudig om dat te bezien vanuit jezelf (de verkoper), het bedrijf en de markt. We willen graag met je meedenken, een goede voorbereiding is immers de voorwaarde voor succes.

Ook eens praten over verkoop?
Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp 06-53424147

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, groepsaccommodaties, watersport, jachthavens, verkoop, bedrijfsopvolging

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.