Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-07-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vakantie-uitgaven in 2021 licht omhoog

Vakantie-uitgaven in 2021 licht omhoog
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay

De vakantie-uitgaven van Nederlanders liggen in 2021 iets hoger dan in 2020. ING verwacht dat Nederlanders dit jaar 4 miljard euro aan vakanties uitgeven. Dat is overigens veel minder dan de 14 miljard euro die Nederlanders in normale jaren aan vakanties uitgeven. Vooral het feit dat veel Nederlanders niet voor een zomervakantie naar het buitenland afreizen zorgt voor deze lage bestedingen. 

Dit jaar kiest slechts drie op de tien consumenten voor een buitenlandse zomer vakantie. Dat heeft grote gevolgen voor de vakantiebestedingen. Die liggen in een normaal jaar op zo’n 14 miljard euro.  In 2020 krompen de totale uitgaven aan de zomervakantie met 75%, van 14 miljard euro in 2019 naar 3,4 miljard euro in 2020. Deze relatief grote daling kwam met name doordat het aantal buitenlandse zomervakanties vorig jaar fors afnam. In het algemeen zijn buitenlandse vakanties duurder dan binnenlandse vakanties. 

De nationale afname van de vakantiebestedingen komt uitsluitend door de terugloop in het aantal zomervakanties. Per vakantieganger nemen de uitgaven juist toe. De hogere uitgaven dit jaar zijn met name toe te schrijven aan de binnenlandse vakanties. De grootste kostenpost was accommodatie, onder meer door hogere prijzen vanwege een grote vraag en een langere vakantieduur. Gezien de wederom sterke vraag naar binnenlandse accommodaties is de verwachting dat de prijs hiervan deze zomer verder stijgt. Zeker als een deel van de buitenlandse vakantiegangers door alle onzekerheden op het laatste moment alsnog besluit in Nederland op vakantie te gaan in plaats van het buitenland. 

Dankzij de economische groei, de daling van de werkloosheid en hogere prijzen zullen de bestedingen in de horeca naar verwachting hoger liggen dan vorig jaar. Daarmee nadert het vakantiebudget voor een binnenlandse zomervakantie dit jaar het niveau van 2019.

BESTEDINGENVAKANTIES
Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/uw-sector/leisure/meerderheid-vakantiegangers-gaat-in-Nederland-op-zomervakantie.html
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, bestedingen

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlands kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.