Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-07-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Meer Nederlanders willen in eigen land op vakantie

Meer Nederlanders willen in eigen land op vakantie

Tweederde van de Nederlanders wil dit jaar op vakantie. De meeste Nederlanders met vakantieplannen willen in Europa op vakantie gevolgd door het eigen land dat aan populariteit wint. Bij onze buurlanden Duitsland en België wint Nederland als vakantiebestemming aan populariteit. Desondanks blijft de coronauitbraak een grote invloed houden op het vakantiegedrag. Dat uit zich in bestemmingskeuze, meer last-minuteboekingen en de vakantiefrequentie. Het ligt in de lijn der verwachting dat na de oplopende besmettingen en Nederland op 'rood' de belangstelling voor Nederland als vakantieland nog verder toeneemt. 

Dat blijkt uit de Vakantiemonitor 2021 van NBTC. Het onderzoek is sinds de coronacrisis voor de 9e keer uitgevoerd onder bewoners van Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en China. Het veldwerk voor de 9e meting is van 1 tot en met 6 juli uitgevoerd. 

Vakantie-intentie blijft hoog

Van alle Nederlanders wil 66% dit jaar op vakantie. Ook in andere landen is de vakantie-intentie gezien de gezondheidscrisis hoog. In België 64% en in Duitsland 68%. Het aandeel daadwerkelijk geboekte vakanties is in alle landen toegenomen ten opzichte van de vorige meting. Dit geldt met name voor inwoners uit Nederland (+10%), België (+9%) en Duitsland (+9%).

Vakantieplannen

Kwart vakanties moet nog worden geboekt

Het aantal mensen met plannen hebben maar die nog moeten boeken is duidelijk afgenomen. Overall heeft ruim een kwart van de mensen wel plannen maar nog niet geboekt. Ruim de helft van deze groep bevindt zich al wel in de ori?ntatiefase. Voor deze groep zijn de maanden augustus en september de belangrijkste vertrekperiode.

Eigen land wint aan terrein

Van de Nederlanders met vakantieplannen wil 46% in Europa op vakantie en 41% in eigen land. Opvallend is dat van deze groep bijna 80% vorig jaar ook op vakantie is geweest in eigen land. Deze resultaten hangen sterk samen met een gevoel van angst voor een toenemend aantal besmettingen en onzekerheid over de reismogelijkheden en situatie in het buitenland. Ten opzichte van de vorige meting in mei is het aantal Europese vakantieplannen afgenomen (met 3 procentpunt) en de binnenlandse toegenomen (met 2 procentpunt). In België en Duitsland zien we een soortgelijke ontwikkeling alhoewel in België het aandeel binnenland met 31% een stuk lager is.

Vakantieplannen

Zuid-Europa favoriete bestemming

Spanje blijft ook voor 2021 de populairste Europese vakantiebestemming. Dit geldt niet alleen voor Nederlanders met vakantieplannen maar ook voor mensen met vakantieplannen uit de andere landen. Ook andere landen met een mediterraans karakter zoals Griekenland en Italie? blijven populair, zij het beduidend minder dan Spanje. De positie van Nederland als internationale vakantiebestemming voor 2021 blijft beperkt. Nederland wint aan populariteit bij onze buren uit Belgie? en Duitsland. Vanuit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk blijft de interesse in Nederland beperkt.

Helft zomervakantieganger wil in eigen land blijven 

Als we specifiek naar de zomervakantie kijken, geeft nog altijd de helft van de Nederlanders aan de zomervakantie in eigen land door te willen brengen. Van de groep die overweegt in Nederland te blijven geven bijna acht op de tien mensen aan ook vorig jaar in Nederland op vakantie te zijn geweest. Nederlanders die in eigen land op vakantie blijven zien onder de huidige omstandigheden een vakantie in het buitenland vaak (nog) niet zitten. De pandemie zorgt bij hen nog voor te veel onzekerheid en angst. Een relatief kleine groep geeft aan meer bewust voor Nederland te hebben gekozen vanwege de aantrekkelijkheid van de bestemming. 

Vakantieplannen

Corona uitbraak heeft grote invloed op vakantiegedrag 2021

De corona-uitbraak heeft nog altijd behoorlijke invloed op de keuze om wel of niet op vakantie te gaan, toch zien we de invloed in de meeste landen voorzichtig afnemen. De corona-uitbraak blijft nog wel invloed hebben op het vakantiegedrag:

  • Vakantiebestemming: twee derde geeft aan dat de keuze van hun vakantie-bestemming wordt be?nvloed door de coronapandemie.
  • Meer last minute boekingen: bijna de helft geeft aan korter van te voren te boeken dan gebruikelijk.
  • Minder vaak op vakantie: bijna de helft van de mensen verwacht minder vakanties te ondernemen.

Gevaccineerden willen weer op vakantie

Vaccinaties hebben veel invloed op het vakantiegedrag als het gaat om buitenlandse vakanties. In het merendeel van de Europese landen geldt dat ruim de helft van de mensen aangeeft weer naar een ander land op vakantie te gaan wanneer men is gevaccineerd. Twee derde van de mensen is bereid zich bij vertrek en terugkomst van een vakantie in het buitenland te laten testen. Zes op de tien is bereid ook tijdens de vakantie te testen wanneer men een (toeristische) attractie of bezienswaardigheid wil bezoeken. In Nederland ligt de testbereidheid lager dan in andere Europese landen.

Trefwoorden: vakanties, binnenlands toerisme, uitgaand toerisme, inkomend toerisme, vakantieplannen

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Herre Dijkema vertrekt als directeur toerisme veluwe arnhem nijmegen
Herre Dijkema stapt per 1 augustus 2025 over naar de rol van directeur van de Koninklijke NRVD.
03/06/25
Oostenrijk en Liechtenstein in EuroVelo 15
Ter gelegenheid van Wereldfietsdag kondigt de Europese Fietsersfederatie (ECF) de uitbreiding van EuroVelo 15 – Rijnfietsroute aan tot aan de rechteroever van de Rijn, tussen Trübbach en Lustenau.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...