Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-07-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Nieuw merk met soundtrack voor Enschede

Nieuw merk met soundtrack voor Enschede
Directeur Enschede promotie Marieke ter Brugge en wethouder Jeroen Diepemaat. © Emiel Muijderman

Enschede heeft een nieuw merk met soundtrack gelanceerd. Centraal staat daarin het imago als technologische, innovatieve en creatieve stad. Citymarketingorganisatie Enschede Promotie heeft samen met de gemeente, een sounddesigner en diverse strategen en conceptontwikkelaars gewerkt aan het nieuwe merk. Met als doel om als stad te groeien en aantrekkelijk te zijn voor (nieuwe) bewoners, bezoekers, talent en bedrijven.

Meer dan vijftig stakeholders hebben afgelopen jaren meegedacht over het verhaal van de stad. Wat maakt Enschede uniek? Wat maakt Enschede anders dan andere steden? En wat is eigenlijk het DNA van de stad? 

Strategische citymarketingvisie

De antwoorden op deze vragen zijn vertaald naar een strategische citymarketingvisie. De strategische citymarketingvisie was het startpunt voor de creatieve doorvertaling. Uitgangspunt is het overkoepelende verhaal van Enschede:

Enschede is een technologische, innovatieve en creatieve stad waar het door de menselijke maat en Enschedese mentaliteit fijn ondernemen, studeren, recreëren en wonen is.

In onderstaand figuur is het merk Enschede visueel samengevat. Het merk Enschede is gestoeld op de thema’s, kernkwaliteiten en de merkwaarden. Samen vormen deze het DNA van Enschede. 

DNA_Enschede

Het merk Enschede is gestoeld op drie thema’s: Technologie, Innovatie en Creativiteit, samengevat TIC. Deze vormen het fundament van het merk Enschede. Wat Enschede echter écht Enschede maakt, is de combinatie van de TIC met de menselijke maat en de Enschedese mentaliteit. Om deze tastbaarder te maken, zijn ze nader uitgewerkt in de kernkwaliteiten en merkwaarden voor Enschede. De kernkwaliteiten zijn:

  • Compacte stad met uitgebreid aanbod aan grootstedelijke voorzieningen;
  • Ruimte om iets te betekenen en impact te hebben;
  • Enschede heeft een breed aanbod van onderwijs­ instellingen en vooraanstaande bedrijven gericht op technologie, innovatie en creativiteit;
  • Enschede heeft een uitgebreid aanbod aan horeca, evenementen, cultuur, sport en winkels op fietsafstand;
  • Enschede heeft een hoge kwaliteit van leven.

De merkwaarden van Enschede zijn:

  • Ondernemend
  • Betrokken
  • No-nonsense
  • Veerkracht
Op basis van het DNA zijn vier pijlers voor Enschede geformuleerd. Ondernemende Kennisstad, Creatieve Stad, Bruisende Stad en Groene Leefstad, waarbij de focus ligt op de binnenstad. In deze vier pijlers komt het bijzondere DNA van Enschede tot uiting: deze vier pijlers vertellen het verhaal van de stad. Daarom moeten de citymarketinginvesteringen zich richten op het verder uitbouwen van deze vier pijlers. Binnen en tussen deze vier pijlers zijn de TIC, de menselijke maat en de Enschedese mentaliteit de verbindende elementen. Ook komen de kern­ kwaliteiten en merkwaarden terug in de pijlers.

Pop-up brandteam

Voor de creatieve doorvertaling van de citymarketingvisie is een tijdelijk pop-up brandteam samengesteld bestaande uit acht Enschede creatieve strategen en conceptontwikkelaars. Dit team heeft samengewerkt aan de vormgeving en strategie van het merk Enschede.

The sound of Enschede

Enschede heeft naast de Universiteit Twente ook internationaal gerenommeerd muziekonderwijs. Passend bij het imago van Enschede is dan ook een eigen geluid. Samen met een Enschedese sounddesigner is een audiologo en track ontwikkeld. De basis voor deze sounds zijn geluiden uit de stad. Zo hoor je naast de geschiedenis van de textielindustrie onder andere ook de ruimte, natuur en innovatie van Enschede.


Bewoners als ambassadeur

DNA en identiteit van Enschede zijn gevormd door alle mensen in de stad. De belangrijkste ambassadeurs zijn dan ook de bewoners. Om alle bewoners te informeren over het merk wordt een campagne gestart met beelden en verhalen van de stad. Met deze campagne wil Enschede Promotie een éénduidig en helder verhaal richting bewoners communiceren opdat iedereen dit verhaal ook wil uitdragen. Ook het bedrijfsleven, evenementen en andere stakeholders worden betrokken bij het uitdragen van het merk Enschede. De grote vraag is ‘Hoe krijgen we iedereen op één lijn en dagen we ze uit om met het merk aan de slag te gaan?’. Daarvoor is naast de campagnes een On-brand checklist ontwikkeld.

On-brand checklist

Dat iedereen in Enschede aan de slag mag met hét beeldmerk van Enschede is een feit. Om te stimuleren dat iedereen meewerkt aan het bouwen van het gewenste imago is er de onbrand checklist op www.cityofenschede.com. Na het invullen van deze checklist ziet men of iets on- of offbrand is. Daarnaast stimuleert deze checklist om aan de slag te gaan met de thema’s technologie, innovatie en creativiteit.

Enschede

Link: https://www.enschede.nl/sites/default/files/Citymarketingvisie-Enschede.pdf
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, citymarketing, Overijssel,

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...