Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-07-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Veel Nederlanders onbewust niet-verzekerd op reis  

Veel Nederlanders onbewust niet-verzekerd op reis  
Afbeelding van Darkmoon_Art via Pixabay

Bijna de helft van de Nederlanders met een reisverzekering (45%) weet niet dat er verzekeraars zijn die niets dekken bij code oranje. Het idee leeft dat in een land waar code oranje geldt alleen corona-gerelateerde schade niet wordt gedekt, zoals medische kosten of extra overnachtingen. Dat gaat zeker niet altijd op: een kwart van de reisverzekeringen dekt helemaal niets bij code oranje. Ook over vaccinatie en code oranje bestaat verwarring. Zo denkt 12% van de verzekerde Nederlanders ten onrechte dat code oranje niet voor hen geldt als zij volledig zijn ingeënt. Dat blijkt uit onderzoek van online vergelijker Pricewise, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. 

Kleurcode wordt ten onrechte toegewezen aan corona 

De oorsprong van veel onduidelijkheid ligt volgens Arno Baas, specialist schadeverzekeringen bij Pricewise, bij het idee achter de kleurcode. "Mensen denken vaak ten onrechte dat de kleurcodes nieuw zijn en alleen met corona te maken hebben.” Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de verzekerde Nederlanders (46%) het idee heeft dat kleurcodes voor reisbestemmingen zijn ontstaan in reactie op de coronapandemie. "De veranderingen in dekking per kleurcode waren echter altijd al opgenomen in de polisvoorwaarden en geven de mate van risico's aan in een gebied,” vervolgt Baas. "Denk bijvoorbeeld aan een verhoogde kans op natuurgeweld, criminaliteit of de uitbraak van een pandemie. Omdat er in Europa zelden risico's zijn, lijkt het voor veel Nederlanders alsof code oranje iets nieuws is. Dat verklaart waarom veel mensen er geen rekening mee houden dat ze niet verzekerd zijn voor andere schade, zoals diefstal.” 

Verschil in dekking verzekeraars 

Een analyse laat zien dat een kwart van de verzekeraars helemaal niets dekt als vakantiegangers naar een land reizen waar code oranje geldt. Andere verzekeraars hebben door de coronapandemie hun voorwaarden versoepeld, waardoor zij enkel corona-gerelateerde schade niet meer vergoeden. "Doordat sommige verzekeraars geen dekking meer bieden, zijn veel Nederlanders zelf aansprakelijk bij schade of diefstal van eigendommen als zij in een land met code oranje verblijven,” legt Baas uit. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 82% van de Nederlanders met een reisverzekering vindt dat verzekeraars één lijn moeten trekken in wat wel of niet verzekerd is bij code oranje. 83% vindt dat verzekeraars mensen beter moeten informeren als zij reizen naar een land waar code oranje geldt. 

'Zo snel mogelijk’ naar huis

Ook als je al op vakantie bent in een land met code geel, is er een reële kans dat het advies verandert naar code oranje. Bijvoorbeeld door de oprukkende deltavariant. Baas: "In dat geval ben je nog steeds gedekt voor schade, mits je zo snel mogelijk het oranje gebied verlaat. Ook daarbij zien we verschil in hoe verzekeraars dat tijdsbestek interpreteren. De ene verzekeraar hanteert een termijn van 48 uur, de ander verwacht dat je de eerstvolgende vlucht pakt. Wij raden mensen daarom aan vooraf te checken wat hun verzekeraar verstaat onder zo snel mogelijk en hun reisverzekering over te sluiten als de dekking niet voldoende blijkt. Dan weet je zeker dat je met een gerust hart op reis gaat.” 

Trefwoorden: vakanties, reizen, verzekeringen, reisverzekeringen

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
24/06/25
Exclusief voor leden
Rust en avontuur populair in zomer 2025
Reizigers die deze zomer op het laatste moment nog een vakantie boeken, kiezen opvallend vaak voor rust, veiligheid en actieve rondreizen. De belangstelling voor Europa groeit, de VS valt uit de top 10 en Thailand blijft populair.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.