Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-07-2021
Auteur: Marc Gerlings

Oproep voor gemeenteraadsverkiezingen 2022: vitale waarden landgoederen en kastelen waarderen en borgen

Oproep voor gemeenteraadsverkiezingen 2022: vitale waarden landgoederen en kastelen waarderen en borgen
Met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 roepen stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL), de Federatie Particulier Grondbezit (FPG) en Vereniging Particuliere Historische Buitenplaatsen (VPHB) lokale politieke partijen op om in hun verkiezingsprogramma’s de vitale waarden van kastelen, historische buitenplaatsen en landgoederen (KBL) te benoemen, te waarderen en te borgen. 

Van de circa 62.000 rijksmonumenten hebben er 1.400 een overwegend groen karakter. Vaak zijn dit historische buitenplaatsen, landgoederen, tuinen en parken maar ook begraafplaatsen en stadsparken. Alleen al de 551 rijksbeschermde historische buitenplaatsen omvatten in totaliteit al meer dan 18.000 hectaren historisch groen. Samen representeren zij een lange en indrukwekkende geschiedenis. Dit erfgoed geeft ons landschap een uniek en  eigen karakteristiek binnen Europa, een invoelbare verbintenis met het verleden en vooral een fundament waarop dikwijls streekeigen elementen rusten. Deze waarden zijn van vitale betekenis voor de economie, sociaal-maatschappelijk engagement, gezondheid van de mens, toerisme en recreatie, klimaat en biodiversiteit.

Onder meer wordt in de oproep vermeld dat iedere euro die in een kasteel of landgoed wordt geïnvesteerd, de maatschappij 3,5 euro oplevert. Verder wordt de grote waardering van toeristen en bezoekers van kastelen en landgoederen. Daarbij wordt de samenwerking genoemd met regionale bureaus voor toerisme die campagnes maken rondom dit thema. Hoe groot die waardering is, wordt niet gespecificeerd. 

Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: verkiezingen, politiek gemeenteraad 2022, kastelen, buitenplaatsen, landgoederen, erfgoed

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...