Geplaatst op: 06-07-2021
Auteur: Marc Gerlings

RBT Heuvelrug: "Herstel harder nodig dan ooit"

Lokale en regionale overheid moeten bijspringen in collectieve marketing

RBT Heuvelrug:
Toeristische sector in Utrecht heeft een succesvolle zomer hard nodig om te overleven. Foto; RBT Heuvelrug en Vallei
De toeristische sector op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei maakt zich op voor de zomervakantie, die begint op zaterdag 10 juli als in de regio Noord de schoolvakanties van start gaan. directeur Michiel van der Schaaf: "Continuiteit van gezonde toeristische bedrijven is in gevaar."

Omdat de gastvrijheidssector hard is getroffen door de coronacrisis, wordt de zomer dit jaar belangrijker dan ooit. Met een goede zomer hopen ondernemers en andere toeristische aanbieders veel omzet te kunnen inlopen. Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug en Vallei ondersteunt met extra marketing en informatievoorziening, met als doel te zorgen dat recreatie en toerisme ook in de toekomst blijven bijdragen aan werkgelegenheid en voorzieningen in de regio.

In Utrecht relatief grote sector

Met een economische bijdrage van 6,5% ten opzichte van 4,4% landelijk, is de gastvrijheidseconomie één van de grootste sectoren in de provincie Utrecht. 

Recreatie en toerisme zijn daarnaast een belangrijke aanjager voor onder meer retail, cultuur en erfgoed. Zij leveren een grote bijdrage aan voorzieningen, leefbaarheid en sociale cohesie in de regio. Een kwart van de provinciale opbrengsten komt voor rekening van de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei, waar de gastvrijheidssector jaarlijks goed is voor een toegevoegde waarde van € 700 miljoen euro en werkgelegenheid biedt aan 10.000 mensen.

Recreatie hard getroffen door coronacrisis

"Corona heeft recreatie en toerisme keihard geraakt”, zegt RBT-directeur Michiel van der Schaaf. "Door de langdurige lockdown tussen oktober en juni zijn reserves uitgeput en komt de continuïteit van gezonde toeristische ondernemingen ook in onze regio in gevaar. Het opstarten van de sector na corona is dus cruciaal.” RBT Heuvelrug en Vallei heeft daarom het vorig jaar samen met de sector ontwikkelde Herstelplan Bestemming Heuvelrug verlengd tot eind 2021 en de aangesloten gemeentes en de provincie gevraagd de collectieve marketing en informatievoorziening komende maanden een extra impuls te geven. "Hoe sneller en duurzamer we kunnen zorgen voor vraagherstel, hoe meer bedrijven op de been blijven waardoor werkgelegenheid en voorzieningen ook in de toekomst behouden blijven.”

Zomer cruciaal voor herstel

Voor de vrijetijdssector wordt komende zomervakantie een belangrijke periode, waarin veel ondernemers en andere aanbieders hopen nog veel omzet te kunnen inlopen. "Deze zomer blijven meer Nederlanders dichtbij huis en vakantieparken en campings in onze regio zijn vrijwel volgeboekt. Omdat vakantiegangers er vaak op uitgaan, biedt dat ook kansen voor het dagaanbod”, aldus Van der Schaaf. Samen met 600 aangesloten regiopartners reikt RBT Heuvelrug en Vallei deze zomer daarom op allerlei manieren informatie aan over leuke daguitjes binnen wat er kan en mag. Zoals ‘coronaproof’ locaties met tijdsloten of plekken die door hun ligging minder druk zijn. Maar ook over evenementen, horecalocaties, winkelen, voorstellingen en fiets- en wandelroutes over brede paden die van de drukte af gaan, bijvoorbeeld vanuit Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug naar randen van de regio waar ruimte is zoals de Gelderse Vallei. "Op die manier kunnen mensen onbezorgd genieten van onze prachtige regio.”
Trefwoorden: toerisme, gastvrijheid, marketing, beleid

||| Blogs |||

02/05/21
Pegasus of luchtfietserij?
Pegasus of luchtfietserij?
02/05/21 · Dagrecreatie · Thijs Vossen | Lees meer
Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/07/21
Samenwerking Routebureau Veluwe wordt omgezet naar stichting
Op 10 juni jl. heeft de VeluweAlliantie ingestemd met het oprichten van de Stichting RouteBureau Veluwe (RBV). Het bureau gaat vooral met de 7000 km aan meest kenmerkende paden aan de slag.
22/07/21
Maritiem Museum in de zomer langer open
Nu de zomer begonnen is, pakken attractieparken de succesformule op van langere openingstijden. Dit wordt ook door de musea gezien. Het Maritiem Museum is tot en met eind augustus tot 20.00 open en biedt met het nieuwe Leuvepaviljoen een complete buitenprogrammering.
16/07/21
Recreatieve druk Rottemeren verlagen door speciale fietsroute voor wielrenners
Het is heel druk rond de Rottemeren. Daarom is er met en voor de wielrenners nu een alternatieve route ontwikkeld: de WielerRotte. Dit wordt gefinancierd door het recreatieschap.
13/07/21
17 beherende en recreatieve organisaties vragen om betere toegankelijkheid landelijk gebied
17 organisaties* roepen het nieuwe Kabinet op om de landelijke gebieden beter toegankelijk te maken voor recreanten. In het afgelopen coronajaar is gebleken hoe belangrijk het is om erop uit te gaan. De druk op stedelijk groen was dan ook groot en soms moesten delen van beschermde natuurgebieden worden afgesloten. Formateur Hamers heeft recreatie meegenomen in het advies.
13/07/21
Na gemist seizoen richt SnowWorld zicht op zomerskiën
Door de lockdown zag SnowWorld zich afgelopen winter genoodzaakt al haar vestigingen te sluiten. Meer dan een miljoen Nederlandse wintersportfans konden niet op wintersport en dat gemis merkt SnowWorld nu. De vraag naar activiteiten op de sneeuw is groter dan in een normale zomer.
08/07/21
Geluksgevoel centraal in zomercampagne Marketing Groningen
Dit gevoel wordt gevangen in twaalf campagnefoto’s die dat gevoel proberen te vangen. Voor de campagne zijn drie nieuwe routes ontwikkeld langs pareltjes in de provincie Groningen.
08/07/21
Bouwplannen in strijd met UNESCO nominatie Hollandse Waterlinie
Op twee locaties zat de ontwikkeling van woningbouw en industrie te dicht op de waterlinie. Dit is in de planfase tegengehouden en nu is het afwachten of de UNESCO dit als een voldoende oplossing ziet voor de nominatie.
06/07/21
Provincie Utrecht wil retail binnensteden en kernen versterken
Utrechtse gemeenten kunnen sinds 1 juli een subsidie aanvragen om de vitaliteit van binnensteden, dorpskernen en winkelcentra te versterken.