Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-07-2021
Auteur: NRIT redactie

Provincie Utrecht wil retail binnensteden en kernen versterken

Eerste kennisbijeenkomst in het najaar

Provincie Utrecht wil retail binnensteden en kernen versterken
Wethouder Strijk wil de binnensteden en kernen in de provincie Utrecht versterken.
Utrechtse gemeenten kunnen sinds 1 juli een subsidie aanvragen om de vitaliteit van binnensteden, dorpskernen en winkelcentra te versterken. Doordat steeds meer mensen online winkelen, neemt het aantal fysieke winkels af, is er meer leegstand en staat de vitaliteit van deze gebieden al een paar jaar onder druk. 

De coronacrisis heeft dit proces versterkt waardoor nu ook horeca, cultuur en toerisme in binnensteden en dorpskernen onder druk staan. Met de subsidieregeling kunnen gemeenten een plan maken om hun binnenstad of dorp nieuw leven in te blazen en toekomstbestendig te maken.

Strijk: Planvorming nu belangrijk

Gedeputeerde Robert Strijk (Economie): "Het is voor een gemeente belangrijk om een levendig winkelgebied te hebben waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, kunnen werken en winkelen. Natuurlijk spelen werkgelegenheid en economie hier ook een rol, maar planvorming is nu vooral belangrijk vanwege de sociale functie die een winkelcentrum voor een dorp of stad heeft. Met deze subsidie geven we gemeenten en ondernemers een steuntje in de rug."

Samenwerking en plan van aanpak

Per gemeente wordt er 80.000 euro beschikbaar gesteld. Het maximale budget van de subsidieregeling bedraagt 1.840.000 euro. Het doel van deze subsidieregeling is het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, vastgoedeigenaren en overheid. Deze samenwerking moet leiden tot concrete acties en zorgen voor versterking van de vitaliteit van een binnenstad, dorpskern en/of winkelcentrum. De subsidieregeling is niet bedoeld om die acties te betalen, maar om ondernemers te ondersteunen om tot een plan van aanpak te komen.

Kennisoverdracht

Naast de subsidieregeling biedt de provincie ook ondersteuning door middel van kennisoverdracht. Zo is onlangs een kick-off bijeenkomst georganiseerd om de subsidieregeling op hoofdlijnen toe te lichten en kennis en ervaringen te delen. Na de zomer wordt een nieuwe bijeenkomst georganiseerd.
Trefwoorden: retail, binnenstad, dorpskern

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...