Geplaatst op: 24-06-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Consumenten hebben meer geld te besteden

Consumenten hebben meer geld te besteden
Afbeelding van StockSnap via Pixabay

Nederlandse huishoudens hadden in het eerste kwartaal van dit jaar 1,2% meer te besteden dan een jaar eerder. Wel vielen als gevolg van de lockdown de consumptieve bestedingen terug. Het consumentenvertrouwen groeit. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over de financiën van huishoudens. 

Inkomen

Het totale beschikbaar inkomen van huishoudens steeg onder meer doordat de groep werknemers als geheel per saldo meer verdiende. De totale beloning van werknemers steeg met 1,5 miljard euro (1,7 procent) tot 94,3 miljard euro. Deze toename is wel de kleinste sinds het laatste kwartaal van 2015. Zorgwekkend is dat in het eerste kwartaal het aantal banen en gewerkte uren afnam. De CAO-lonen stegen dan wel met 2,2% maar dat resulteerde daardoor met een slechts 1,7% hogere beloning van werknemers. 

Bestedingen

Als gevolg van de coronamaatregelen werd er ook in het eerste kwartaal van 2021 minder geld uitgegeven. Huishoudens besteedden vooral minder aan diensten, zoals horeca-bezoek. Vooral in januari en februari was de daling van de consumptie fors. In april groeide de consumptie weer fors en hebben consumenten 9,4% meer uitgegeven dan in april 2020.  De grote stijging komt onder meer doordat de consumptie in april vorig jaar op een zeer laag niveau lag door de eerste lockdown.

Stemming

Met de zomer in het vooruitzicht en de versoepelingen was de stemming onder consumenten in juni minder negatief dan een maand eerder. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -3, tegen -9 in mei 2021. Zowel het oordeel over de economie als de koopbereidheid verbeterde.

Topics:Leisure
Trefwoorden: economie, consumenten, bestedingen

||| Blogs |||

07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/09/21
Groot onderzoek naar koopgedrag in winkels
Begin september 2021 start in de Noord-Brabant, Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht een grootschalig onderzoek naar koopgedrag in winkels, het Koopstromenonderzoek. Het onderzoek brengt in beeld waar inwoners boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende kooplocaties.
08/09/21
Horeca Nederland dient steunbegroting bij Tweede Kamer in
Horeca Nederland heeft een steunbegroting voor de horeca aan Kamerleden aangeboden. Bij de tijdelijke huisvesting van de Tweede Kamer ging KHN onder het genot van ‘(G)een Haags bakkie’ met verschillende Kamerleden in gesprek over de financiële uitdagingen in de horeca na anderhalf jaar coronamaatregelen en welke steun er nodig is om de branche perspectief te bieden.
01/09/21
Eerste live vakbeurs voor horeca in september
Gastvrij Rotterdam 2021 vindt fysiek plaats van 20 t/m 22 september in Rotterdam Ahoy. Het gastronomische platform voor de professionele horeca biedt een compleet aanbod aan food en non-food producten en innovatieve oplossingen.
31/08/21
Omzet horeca krijgt boost in tweede kwartaal nog ver weg van 2019
De Nederlandse horeca heeft een prima kwartaal achter de rug maar is nog ver verwijderd van het précornatijdperk. De omzet van hotels groeide het sterkst maar was van alle deelbranches nog het verst verwijderd van 2019. De verblijfsrecreatie heeft zich in het tweede kwartaal volledig hersteld van corona
25/08/21
Toerisme heeft grote invloed op regionale economie
Hoe sterk is de invloed van toerisme op de regionale economie? Het CBS komt met de nieuwste cijfers en daaruit blijkt die invloed klip en klaar. Welke regio'sprofiteerden en wie waren de verliezers?
24/08/21
Toerisme groeit flink in 2e kwartaal maar niveau 2019 nog ver weg
Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in het tweede kwartaal gepresteerd? Het CBS komt vandaag met nieuwe cijfers.
23/08/21
Ruimte voor hotels in Rivierenland
In diverse binnensteden in de regio Rivierenland is ruimte voor de vestiging van hotels. Dat stelt Richard de Bruin van DMO Bureau Toerisme. Hij doet een oproep aan initiatiefnemers.
17/08/21
Verdubbeling vacatures in de horeca
Voor het eerst sinds het begin van de meting in 2003 is de spanning op de arbeidsmarkt zo hoog opgelopen dat er meer vacatures zijn dan werklozen. In het tweede kwartaal van 2021 (april-juni) stonden er tegenover elke 100 werklozen 106 openstaande vacatures. De horeca neemt in het tekort aan personeel een koppositie in, blijkt uit de CBS-cijfers.