Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-06-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Drenthe investeert fors in Hunebed Highway

Drenthe investeert fors in Hunebed Highway

Recreatieondernemers rond de ‘Hunebed Highway’ lanceren een ‘app’ waarmee toeristen op hun mobiele telefoon nog sneller wegwijs gemaakt worden ‘naar’ of ‘op’ deze Drentse toeristische bestemming. Met deze investering hopen de ondernemers en de provincie de naamsbekendheid en de reputatie van het gebied te verbeteren. Uiteindelijk moet de 'Hunebed Highway' met een investering van 750.000 euro een A-merk worden. 

De N34, Hunebed Highway, is een provinciale weg in het beheer van de provincies Drenthe en Overijssel. De N34 is een autoweg en de naam Hunebed Highway is een knipoog naar de Route 66 in de Verenigde Staten. Van de 53 hunebedden in Drenthe liggen er maar liefst 47 langs de N34

Passe partout

In de app vinden toeristen naast veel praktische informatie ook de ‘Hunebed Highway Pas.. Dit passe partout geeft toegang tot een groot aantal attracties en musea op ‘de Hondsrug’. "Toeristen kunnen zich dankzij deze nieuwe app nog beter voorbereiden op hun verblijf in ons gebied”, zegt initiatiefnemer Bert van der Linde, directeur ‘Attractiepark Drouwenerzand’.

Driekwart miljoen euro in project

De provincie Drenthe draagt financieel bij aan dit project stelt nu een startbijdrage beschikbaar van 116.200 euro. De ondernemers leggen voor de komende 5 jaar minimaal 750.000 euro op tafel. Naast de provincie en de ondernemers worden ook de vijf "Hondsrug” (N34) gemeenten, het Recreatieschap Drenthe en Marketing Drenthe, betrokken bij de plannen.

Op naar A-merk

De lancering van de app moet bijdragen aan de ontwikkeling van het merk "Hunebed Highway”. "Hunebed Highway” heeft de kenmerken van een A-merk. Een merk met een hoge kwaliteit en een bovengemiddelde landelijke naamsbekendheid. Een zogeheten 'brand builders' met veel investeringen, met als doel het vergroten van naamsbekendheid en het handhaven of versterken van de gevestigde reputatie” zeggen gedeputeerde economie Henk Brink (VVD) en founder van de "Hunebed Highway” VTE-ondernemer Bert van der Linde. Gedeputeerde Brink is zeer tevreden met de samenwerking met de ondernemers in deze toeristische regio van zijn provincie.

App en digitaal platform

Naar verwachting zal de app begin september gratis voor iedereen beschikbaar komen. In het Nederlands, Duits en Engels. De app en het digitale platform worden ontwikkeld door het bedrijf New Nexus Mobile in Haren.

Link: https://www.provincie.drenthe.nl/hunebedhighway/
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, regiomarketing, Drenthe

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...