Geplaatst op: 17-06-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Meer vakantieplezier met een persoonlijke digitale reisassistent?

Meer vakantieplezier met een persoonlijke digitale reisassistent?

Breda University of Applied Sciences (BUas), Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), MarketingOost en Zoey zijn onlangs gestart met een onderzoek hoe een persoonlijke digitale reisassistent bijdraagt aan een betere vakantiebeleving. Met een speciale app beschikken bezoekers van de regio over de leukste en meest actuele tips. En worden ze gespreid over de talloze bezienswaardigheden en attracties die Overijssel te bieden heeft.

Dit project komt tot stand door MarketingOost, Zoey, Mobidot, Data Development Lab (DDL), Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) en Regieorgaan SIA.

Alles uit je vakantie halen

Een selectie aan vakantiegangers is uitgenodigd om mee te doen aan dit unieke onderzoek en het enige wat zij hiervoor nodig hebben is hun mobiele telefoon. Door het gebruik van speciale apps, het aanzetten van een GPS-tracker en het invullen van (korte) vragenlijsten wordt data verzameld die de gasten ter plaatse helpt om alles uit hun verblijf te halen.

Met de digitale reisassistent ontvangen de deelnemers de leukste en meest actuele tips, toegespitst op hun persoonlijke interesses. Uniek aan de reisassistent van Zoey is het gepersonaliseerde gesprek waarin toeristen op tips kunnen reageren en doorvragen. De zeer gepersonaliseerde tips die er uit komen, zorgen voor waarborging van de vakantiebeleving én de gewenste spreiding van de vakantiegangers.

Onontdekte locaties bezoeken

Ondrej Mitas, onderzoeker bij BUas: "Het is bekend dat informatiebronnen zoals reisgidsen, beoordelingssites en social media de neiging hebben om toeristen naar een relatief klein aantal bezienswaardigheden of attracties te trekken. Tegelijkertijd blijven andere plaatsen, waar de toerist ook aangename ervaringen zou kunnen opdoen, onontdekt. Met het afronden van dit onderzoek in het najaar van 2021 willen we de toeristen beter bedienen tijdens hun vakantie." 


BUas

Trefwoorden: vakanties, onderzoek, digitale reisassistent

CELTH



||| Nieuws |||

02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...