Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-06-2021
Auteur: Marc Gerlings

Parkstadfilm: een streek die zich telkens opnieuw uitvindt

DMO

Parkstadfilm: een streek die zich telkens opnieuw uitvindt
De première van de film \'Parkstad door de tijden heen\'. Foto Pascal Moors / Visit Zuid-Limburg.
Visit Zuid-Limburg lanceerde gisteren de film ‘Parkstad, door de tijden heen’, een productie over de wispelturige geschiedenis van Parkstad Limburg. De film is te zien in de kleine cinema in de nieuwe Visit Zuid-Limburg Heerlen-Parkstad Experience.

De film is een productie van Submedia met als scriptschrijver Michel Lemaire. Egid van Houtem is de verhalenverteller. 

"De film wist me als geboren Kerkraadse te raken. Je voelt tijdens het kijken de trots in je gloeien, voor een gebied dat telkens weer zoveel veerkracht toont. De bewogen geschiedenis van Parkstad trekt aan je voorbij, tot en met het winnen van de ‘Oscar’ van de toeristische bestemmingen in 2016. De film behandelt de vijf dominante tijdsperiodes die ook in de nieuwe Visit Zuid-Limburg Experience Heerlen-Parkstad in het Maankwartier worden toegelicht: de Romeinen, Ridders & Rovers, Mijntijd, Transitiejaren en Nieuw Elan. Visit Zuid-Limburg kreeg hulp van vele enthousiaste inwoners. Ze zijn onze ware ambassadeurs!," aldus Anya Niewierra, algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg.
 

Van 1839 tot 2021

Het laatste deel van de film. Grootheidswaanzin brengt Napoleon uiteindelijk ten val waarna Willem van Oranje-Nassau zijn best doet om Limburg bij Nederland te laten horen wat hem lukt in 1839. Hij aast op steenkool & kalk, maakt diepe schachten maar maakt de glorietijd door de komst van de Mijnen niet meer mee. Arbeiders van verre komen wonen en werken op het grootste industrieterrein van Nederland, Parkstad. De Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten waarna tot 1965 de vruchten van het zwarte goud, dat met bakken uit de grond kwam, werden geplukt. Totdat den Uyl in 1965 de sluiting van de mijnen aankondigde waarna de oude mijnstreek in verval raakte. Inwoners waren op zichzelf aangewezen en vervreemden van hun geboortestreek. Ook de introductie van heroïne trok een zware wissel op de stad Heerlen. Zo kon het niet langer, nieuwe politici stonden op en de focus verplaatste zich naar de mensen die uiteindelijk de stad en de streek maken. Er ontstond een nieuwe ’Culturele lente’ en ‘het Jaar van de Mijnen’ in 2015 gaf het gebied haar identiteit terug. Invloeden van buitenaf maakten de streek tot wat ze nu is.

De film is gratis te belijken in de kleine cinema in de nieuwe Visit Zuid-Limburg Heerlen-Parkstad Experience in het Maankwartier, Spoorplein 40 in Heerlen. De film zal later ook online worden getoond. De film duurt net geen 20 minuten.
Topics:Marketing
Trefwoorden: DMO, film, Parkstad, beleving, experience

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...