Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-06-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media
Uitgever: NRIT Media

Dit zijn de winnaars van de Aad Struijs Persprijs 2021

Dit zijn de winnaars van de Aad Struijs Persprijs 2021

De enige onafhankelijke en prestigieuze vakprijs voor de Nederlandstalige reisjournalistiek bestaat al sinds 2007 en is vernoemd naar de veelgeprezen reisjournalist en –auteur Aad Struijs (1946-2004). De prijs wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Jaarbeurs Utrecht en de partners Baltus Communications, USP Marketing PR en het Nederlands Bureau voor Toerisme.


Stephanie Pander (Print), Laura van de Wal (Blog), Simone Wittgen (Foto) en Jessica de Korte (Video) winnen de Aad Struijs Persprijs 2021, die dit jaar in het teken staat van Nederland.  De vier winnaars zijn gisteren bekendgemaakt tijdens de online uitreiking in de B2B lounge van het Vakantie Festival van de Vakantiebeurs. Zij ontvangen elk een trofee en een geldbedrag.

De jury koos de winnaars uit dertien genomineerden. In totaal stuurden schrijvers, bloggers, fotografen en filmers uit Nederland en België honderd inzendingen in. Een verrassend groot aantal omdat vanwege alle wereldwijde reisbeperkingen vanwege corona dit keer is gekozen voor Nederland als exclusief thema.

 

Winnaar Print: Stephanie Pander met "Wachten op hoogwater” in Vogue Living

De printjury, bestaande uit de reisjournalisten Hans Bouman, Anne Wesseling,  Marcella van der Kruk en schrijfster Arita Baaijens over de winnende inzending: Stephanie Pander reist in het sfeervolle en beeldende ‘Wachten op hoog water’ langs de Waddenkusten en ontdekt daar tot haar verrassing geen boze Groningers (‘bodembeweging’!) maar adellijke borgen, huilende Maria’s en schilderachtige wierdedorpen.

 

Winnaar Blog: Laura van der Wal met "Ontdek Radio Kootwijk” op www.heyhoneyguide.com

De blogjury, bestaande uit Sandra van Bijsterveld, Antonette Spaan en Eva Hopstaken, over de winnende inzending: Laura’s blog is aantrekkelijk om te lezen. De eerste zin schetst meteen de situatie. Die persoonlijke beleving wordt afgewisseld met praktische informatie en een stukje geschiedenis. Jammer genoeg geen kaartje, wel een link naar de agenda voor een eventuele excursie.

 

Winnaar Foto: Simone Wittgen met "Vliefd!” in magazine In eigen land

De gecombineerde foto- en videojury, bestaande uit de fotografen Frits Meyst, Michael Kooren en Chris König en videomaakster Grietje Evenwel over de winnende inzending: Vlieland is een zachtroze droom. Als je Simone volgt in haar reis over het eiland kun je niet anders dan ook ‘vliefd’ te worden. Geen dramatische contrasten en dynamische composities, maar totale rust. Simone neemt ons mee in haar droom. De op het eerste gezicht ‘eenvoudige’ plaatjes, zitten met een subtiele professionaliteit in elkaar. En als je ze tegen elkaar afzet, versterkt dat verhaal. Wat wel ontbreekt is een mooi close portret van een eilandbewoner, bijvoorbeeld de geitenhoeder of een strandjutter.

 

Winnaar Video: Jessica de Korte met "Waterlinie Fietsroute” op het youtube-kanaal Fietsvlogger     

De jury over de winnende inzending: Jessica neemt ons in drie afleveringen, uiteraard op de fiets, mee langs de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Onderweg maakt ze aantrekkelijke fiets- en dronebeelden die ze zelf aan elkaar praat. Al zodra Jessica bij het begin van de eerste video in beeld verschijnt, krijg je er zin in. Ze heeft een fijne, rustige en tegelijkertijd enthousiaste uitstraling voor de camera. Het is fijn om met haar op pad te zijn! Maar ze laat ook anderen aan het woord, wat diepgang geeft aan de hele reportage. Het verheft de video’s boven een ‘vlog’, en maakt het meer tot een allround verslaggeving.

 

Winnaar Vakantiebeurs/ASP Publieksprijs: Jurrien Veenstra met "Eilandhoppen” in Lonely Planet Magazine.

Voor het tweede jaar kon het publiek via de site van de Vakantiebeurs stemmen op de inzendingen, dit jaar in de categorie Foto.  Uit de drie genomineerde reportages koos het publiek als beste Jurrien Veenstra met "Eilandhoppen” in Lonely Planet Magazine.

Link: https://www.aadstruijspersprijs.nl/
Trefwoorden: Award, Aad Struijs Persprijs 2021, winnaars vakprijs

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...