Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-06-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media
Uitgever: NRIT Media

Dit zijn de winnaars van de Aad Struijs Persprijs 2021

Dit zijn de winnaars van de Aad Struijs Persprijs 2021

De enige onafhankelijke en prestigieuze vakprijs voor de Nederlandstalige reisjournalistiek bestaat al sinds 2007 en is vernoemd naar de veelgeprezen reisjournalist en –auteur Aad Struijs (1946-2004). De prijs wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Jaarbeurs Utrecht en de partners Baltus Communications, USP Marketing PR en het Nederlands Bureau voor Toerisme.


Stephanie Pander (Print), Laura van de Wal (Blog), Simone Wittgen (Foto) en Jessica de Korte (Video) winnen de Aad Struijs Persprijs 2021, die dit jaar in het teken staat van Nederland.  De vier winnaars zijn gisteren bekendgemaakt tijdens de online uitreiking in de B2B lounge van het Vakantie Festival van de Vakantiebeurs. Zij ontvangen elk een trofee en een geldbedrag.

De jury koos de winnaars uit dertien genomineerden. In totaal stuurden schrijvers, bloggers, fotografen en filmers uit Nederland en België honderd inzendingen in. Een verrassend groot aantal omdat vanwege alle wereldwijde reisbeperkingen vanwege corona dit keer is gekozen voor Nederland als exclusief thema.

 

Winnaar Print: Stephanie Pander met "Wachten op hoogwater” in Vogue Living

De printjury, bestaande uit de reisjournalisten Hans Bouman, Anne Wesseling,  Marcella van der Kruk en schrijfster Arita Baaijens over de winnende inzending: Stephanie Pander reist in het sfeervolle en beeldende ‘Wachten op hoog water’ langs de Waddenkusten en ontdekt daar tot haar verrassing geen boze Groningers (‘bodembeweging’!) maar adellijke borgen, huilende Maria’s en schilderachtige wierdedorpen.

 

Winnaar Blog: Laura van der Wal met "Ontdek Radio Kootwijk” op www.heyhoneyguide.com

De blogjury, bestaande uit Sandra van Bijsterveld, Antonette Spaan en Eva Hopstaken, over de winnende inzending: Laura’s blog is aantrekkelijk om te lezen. De eerste zin schetst meteen de situatie. Die persoonlijke beleving wordt afgewisseld met praktische informatie en een stukje geschiedenis. Jammer genoeg geen kaartje, wel een link naar de agenda voor een eventuele excursie.

 

Winnaar Foto: Simone Wittgen met "Vliefd!” in magazine In eigen land

De gecombineerde foto- en videojury, bestaande uit de fotografen Frits Meyst, Michael Kooren en Chris König en videomaakster Grietje Evenwel over de winnende inzending: Vlieland is een zachtroze droom. Als je Simone volgt in haar reis over het eiland kun je niet anders dan ook ‘vliefd’ te worden. Geen dramatische contrasten en dynamische composities, maar totale rust. Simone neemt ons mee in haar droom. De op het eerste gezicht ‘eenvoudige’ plaatjes, zitten met een subtiele professionaliteit in elkaar. En als je ze tegen elkaar afzet, versterkt dat verhaal. Wat wel ontbreekt is een mooi close portret van een eilandbewoner, bijvoorbeeld de geitenhoeder of een strandjutter.

 

Winnaar Video: Jessica de Korte met "Waterlinie Fietsroute” op het youtube-kanaal Fietsvlogger     

De jury over de winnende inzending: Jessica neemt ons in drie afleveringen, uiteraard op de fiets, mee langs de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Onderweg maakt ze aantrekkelijke fiets- en dronebeelden die ze zelf aan elkaar praat. Al zodra Jessica bij het begin van de eerste video in beeld verschijnt, krijg je er zin in. Ze heeft een fijne, rustige en tegelijkertijd enthousiaste uitstraling voor de camera. Het is fijn om met haar op pad te zijn! Maar ze laat ook anderen aan het woord, wat diepgang geeft aan de hele reportage. Het verheft de video’s boven een ‘vlog’, en maakt het meer tot een allround verslaggeving.

 

Winnaar Vakantiebeurs/ASP Publieksprijs: Jurrien Veenstra met "Eilandhoppen” in Lonely Planet Magazine.

Voor het tweede jaar kon het publiek via de site van de Vakantiebeurs stemmen op de inzendingen, dit jaar in de categorie Foto.  Uit de drie genomineerde reportages koos het publiek als beste Jurrien Veenstra met "Eilandhoppen” in Lonely Planet Magazine.

Link: https://www.aadstruijspersprijs.nl/
Trefwoorden: Award, Aad Struijs Persprijs 2021, winnaars vakprijs

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...