Geplaatst op: 31-05-2021
Auteur: Marc Gerlings

Druktemonitor Gelderland is af van handmatige invoer

Nieuwe bron van data

Druktemonitor Gelderland is af van handmatige invoer
Impressie van de druktemonitor van Gelderland.
Gelderlanders en bezoekers kunnen opnieuw gebruik maken van een druktemonitor. Een tool dat online laat zien op welke recreatieve bestemming veel of weinig bezoekers aanwezig zijn. Recreanten kunnen op basis van beschikbare informatie besluiten waar ze die dag willen doorbrengen. Vanaf 1 juli is de Druktemonitor Gelderland een jaar lang actief.

De ‘nieuwe’ Druktemonitor Gelderland geeft real time inzicht waar het al dan niet druk is. Ontwikkelaar Dat.mobility maakt gebruik van Resono-data. Apps op mobiele telefoons geven aan waar mensen zijn. Die signalen worden gebruikt, niet wie waar op dat moment loopt. De privacy is daarmee gewaarborgd. Daarnaast wordt er nu objectiever gemeten, voorheen werd de informatie voor de druktemonitor handmatig ingevoerd.

Statenleden waren enthousiast over de eerste druktemonitor en hebben nadrukkelijk aangegeven dat er een vervolg moet komen. Naar verwachting zal er veel in Gelderland gerecreëerd gaan worden vanwege de reisbeperkingen die de coronamaatregelen met zich meebrengen. 

De Druktemonitor Gelderland komt vanaf 12 juni in de lucht. Maar wordt dus echt actief op 1 juli. Belangstellenden kunnen wel vanaf half juni een kijkje op de digitale tool nemen. De daaropvolgende maand is voor recreanten alle informatie volledig beschikbaar. De Gelderse toeristische sector, regio’s en regionale bureaus voor toerisme kunnen de informatie gebruiken voor bezoekersmanagement.
 
Toerisme- en recreatiegedeputeerde Peter van ’t Hoog: ‘Een dagje uit moet leuk zijn. De Druktemonitor Gelderland kan daar aan bijdragen. De tool maakt recreanten namelijk ook attent op het grote toeristische aanbod dat onze provincie heeft. Meer informatie dus om een recreatieve dag zo in te delen zoals jij dat wilt.”

Er komt nu bezoekersinformatie beschikbaar over recreatielocaties waar voorheen niet of nauwelijks real time data over bekend was. Denk aan natuurgebieden en waterlocaties.
Trefwoorden: recreatie, toerisme, data, drukte, Gelderland, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.