Vakantiehuisjes vaak duurder dan verwacht
Veel aanbieders van vakantiehuisjes hanteren onduidelijke prijzen, waardoor de huisjes duurder blijken dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Door bijkomende kosten te ‘verstoppen’, betalen klanten veel meer dan de lage prijs waarmee ze zijn gelokt. Vijf aanbieders doen het volgens de bond wel goed.
Aanbieders zijn wettelijk verplicht bij de beginprijs alle niet vermijdbare kosten te vermelden. Daarom moeten reserveringskosten en eindschoonmaak al in de totaalprijs worden opgenomen. Alleen prijzen en kosten die afhankelijk zijn van het aantal personen zoals een linnenpakket of toeristenbelasting mogen later worden toegevoegd. Maar het moet in één oogopslag wel duidelijk zijn dat die er nog bijkomen. Lees hier de richtlijnen van de Autoriteit Consument & Markt.
Uit diverse voorbeelden blijkt dat de kosten tot wel 12% tot 37% hoger kunnen zijn dan de initiële prijs waarmee consumenten worden gelokt. "Bijzonder klantonvriendelijk”, vindt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. "Bedrijven spiegelen de prijzen veel te gunstig voor. Daardoor weten consumenten niet waar ze aan toe zijn en is het het veel te moeilijk voor ze om prijzen met elkaar te vergelijken. Bovendien het is ook nog eens tegen de wet, want die verplicht aanbieders om de vaste onvermijdbare kosten op te nemen in de eerste prijs die ze laten zien.”
Volgens de Consumentenbond laten vijf aanbieders zien hoe het wél moet. Vakantiepark Beekse Bergen (Libema), Topparken, Droomparken, De Leistert en Bungalow.net werken met all-in prijzen. Deze aanbieders maken direct duidelijk wat de totale kosten zijn.