Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vakantiehuisjes vaak duurder dan verwacht

Vakantiehuisjes vaak duurder dan verwacht
Afbeelding van Nattanan Kanchanaprat via Pixabay

Veel aanbieders van vakantiehuisjes hanteren onduidelijke prijzen, waardoor de huisjes duurder blijken dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Door bijkomende kosten te ‘verstoppen’, betalen klanten veel meer dan de lage prijs waarmee ze zijn gelokt. Vijf aanbieders doen het volgens de bond wel goed.

Aanbieders zijn wettelijk verplicht bij de beginprijs alle niet vermijdbare kosten te vermelden. Daarom moeten reserveringskosten en eindschoonmaak al in de totaalprijs worden opgenomen. Alleen prijzen en kosten die afhankelijk zijn van het aantal personen zoals een linnenpakket of toeristenbelasting mogen later worden toegevoegd. Maar het moet in één oogopslag wel duidelijk zijn dat die er nog bijkomen. Lees hier de richtlijnen van de Autoriteit Consument & Markt.

Uit diverse voorbeelden blijkt dat de kosten tot wel 12% tot 37% hoger kunnen zijn dan de initiële prijs waarmee consumenten worden gelokt. "Bijzonder klantonvriendelijk”, vindt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. "Bedrijven spiegelen de prijzen veel te gunstig voor. Daardoor weten consumenten niet waar ze aan toe zijn en is het het veel te moeilijk voor ze om prijzen met elkaar te vergelijken. Bovendien het is ook nog eens tegen de wet, want die verplicht aanbieders om de vaste onvermijdbare kosten op te nemen in de eerste prijs die ze laten zien.”

Volgens de Consumentenbond laten vijf aanbieders zien hoe het wél moet. Vakantiepark Beekse Bergen (Libema), Topparken, Droomparken, De Leistert en Bungalow.net werken met all-in prijzen. Deze aanbieders maken direct duidelijk wat de totale kosten zijn. 

Link: https://www.consumentenbond.nl/test/auto-fiets-reizen/bijkomende-kosten-vakantieparken
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, prijzen, tarieven

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...