Geplaatst op: 25-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Bewogen jaar voor DMO’s die versneld moesten opschakelen

Bewogen jaar voor DMO’s die versneld moesten opschakelen
Omslag jaarverslag

Het Kennisnetwerk Destinatie Nederland heeft haar jaarverslag over 2020 gepubliceerd. Volgens VVV Nederland-directeur Kees van Wijk een bewogen jaar die voor de gastvrijheidssector volledig werd gedomineerd door de corona-uitbraak. Maar ook een jaar waar DMO's zich konden bewijzen.

In die crisis zijn DMO’s erin geslaagd elkaar beter te vinden en op inhoud en belangen en daarin samen te werken. Van Wijk: "Omdat de DMO’s in hun werkgebied van een stad of regio een spint in het webfunctie vervullen, betekende de coronacrisis voor hen een soort versneld opschakelen in een ontwikkelingsproces dat al voor corona was begonnen en ook na corona door zal gaan.” Van Wijk verwijst daarbij op de ontwikkeling van promotie of marketing van de bestemming naar de evenwichtige toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de bestemming en het beïnvloeden en managen van het hiervoor relevante stakeholdersnetwerk. "Daarbij zijn de inbreng van bijvoorbeeld kennis & expertise, onderzoek & inzichten en het vermogen om partijen en belangen te verbinden steeds belangrijker kwaliteiten die van een DMO worden verwacht.”

Kennisnetwerk Destinatie Nederland in cijfers

Bij het Kennisnetwerk Destinatie Nederland zijn 67 organisaties aangesloten met 135 VVV-vestigingen, 184 VVV-informatiepunten en 80 VVV-informatiezuilen. Aan het netwerk zijn 710 professionals verbonden. Het netwerk organiseerde 74 (online)kennisbijeenkomsten met 1.214 deelnemers. Deelnemers kunnen aansluiten bij zeven verschillende expertgroepen:

  1. CEO Groep
  2. Hospitality
  3. Digitale Ontwikkeling
  4. DMO Lab
  5. Human Resources
  6. Lobby
  7. Finance & Businessmodellen

Vier programmalijnen

Het Kennisnetwerk Desinatie Nederland wil actief bijdragen aan de ontwikkeling en versterking van het vakgebied destinatiemanagement door middel van kennisdeling, verbinding en ontmoeting. Doel is het bijdragen aan de ontwikkeling van aantrekkelijke bestemmingen om te bezoeken en te verblijven voor zowel bewoners als bezoekers.  Inhoudelijk concentreert de aandacht van het Kennisnetwerk Destinatie Nederland zich op vier programmalijnen:

  • Visie op gastvrijheidsontwikkeling voor en door DMO’s
  • Data & inzichten in de customer journey
  • De Lobby: van grastoot tot Tweede Kamer
  • Human Capital agenda: Next Tourism Generation

Alle zeilen bijgezet

Volgens Wendy Sieger-Kintzen was 2020 een jaar waar alle zeilen moesten worden bijgezet: "Maar ook een jaar waarin we de verbindingen met elkaar verder hebben kunnen verstevigen. Met de zomer van 2021 in aantocht, nu er langzamerhand meer mogelijk is, werken we samen aan het aanjagen en realiseren van een duurzaam herstel van de bestemming Nederland. Dat doen we als netwerk van DMO’s graag samen met alle stakeholders, lokaal, regionaal, provinciaal en nationaal.” 

Link: https://issuu.com/kennisnetwerkdestinatienederland/docs/jaarverslag_2020_kennisnetwerk_destinatie_nederlan?fr=sMmNjYzIwNDA5NzQ
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, corona, crisis

CELTH



||| Nieuws |||

02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...