Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Bewogen jaar voor DMO’s die versneld moesten opschakelen

Bewogen jaar voor DMO’s die versneld moesten opschakelen
Omslag jaarverslag

Het Kennisnetwerk Destinatie Nederland heeft haar jaarverslag over 2020 gepubliceerd. Volgens VVV Nederland-directeur Kees van Wijk een bewogen jaar die voor de gastvrijheidssector volledig werd gedomineerd door de corona-uitbraak. Maar ook een jaar waar DMO's zich konden bewijzen.

In die crisis zijn DMO’s erin geslaagd elkaar beter te vinden en op inhoud en belangen en daarin samen te werken. Van Wijk: "Omdat de DMO’s in hun werkgebied van een stad of regio een spint in het webfunctie vervullen, betekende de coronacrisis voor hen een soort versneld opschakelen in een ontwikkelingsproces dat al voor corona was begonnen en ook na corona door zal gaan.” Van Wijk verwijst daarbij op de ontwikkeling van promotie of marketing van de bestemming naar de evenwichtige toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de bestemming en het beïnvloeden en managen van het hiervoor relevante stakeholdersnetwerk. "Daarbij zijn de inbreng van bijvoorbeeld kennis & expertise, onderzoek & inzichten en het vermogen om partijen en belangen te verbinden steeds belangrijker kwaliteiten die van een DMO worden verwacht.”

Kennisnetwerk Destinatie Nederland in cijfers

Bij het Kennisnetwerk Destinatie Nederland zijn 67 organisaties aangesloten met 135 VVV-vestigingen, 184 VVV-informatiepunten en 80 VVV-informatiezuilen. Aan het netwerk zijn 710 professionals verbonden. Het netwerk organiseerde 74 (online)kennisbijeenkomsten met 1.214 deelnemers. Deelnemers kunnen aansluiten bij zeven verschillende expertgroepen:

  1. CEO Groep
  2. Hospitality
  3. Digitale Ontwikkeling
  4. DMO Lab
  5. Human Resources
  6. Lobby
  7. Finance & Businessmodellen

Vier programmalijnen

Het Kennisnetwerk Desinatie Nederland wil actief bijdragen aan de ontwikkeling en versterking van het vakgebied destinatiemanagement door middel van kennisdeling, verbinding en ontmoeting. Doel is het bijdragen aan de ontwikkeling van aantrekkelijke bestemmingen om te bezoeken en te verblijven voor zowel bewoners als bezoekers.  Inhoudelijk concentreert de aandacht van het Kennisnetwerk Destinatie Nederland zich op vier programmalijnen:

  • Visie op gastvrijheidsontwikkeling voor en door DMO’s
  • Data & inzichten in de customer journey
  • De Lobby: van grastoot tot Tweede Kamer
  • Human Capital agenda: Next Tourism Generation

Alle zeilen bijgezet

Volgens Wendy Sieger-Kintzen was 2020 een jaar waar alle zeilen moesten worden bijgezet: "Maar ook een jaar waarin we de verbindingen met elkaar verder hebben kunnen verstevigen. Met de zomer van 2021 in aantocht, nu er langzamerhand meer mogelijk is, werken we samen aan het aanjagen en realiseren van een duurzaam herstel van de bestemming Nederland. Dat doen we als netwerk van DMO’s graag samen met alle stakeholders, lokaal, regionaal, provinciaal en nationaal.” 

Link: https://issuu.com/kennisnetwerkdestinatienederland/docs/jaarverslag_2020_kennisnetwerk_destinatie_nederlan?fr=sMmNjYzIwNDA5NzQ
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, corona, crisis

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Slagharen lanceert voordelig Familieticket
Attractie- & Vakantiepark Slagharen introduceert een nieuw Familieticket, speciaal ontworpen voor gezinnen die samen een dag vol avontuur willen beleven. Het ticket biedt toegang voor vier personen tegen een vast, aantrekkelijk tarief en is vanaf deze week verkrijgbaar via de website van het park.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.