Geplaatst op: 25-05-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Zeven nieuwe dagattracties committeren zich aan gezonder voedingsaanbod

Zeven nieuwe dagattracties committeren zich aan gezonder voedingsaanbod

ARTIS, Madurodam, het Openluchtmuseum, Rijksmuseum Boerhaave, Dinoland, Steinerbos en Ballorig hebben de Ambitie van Gezond Uit ondertekend. Met het initiatief Gezond Uit werkt JOGG samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit. Afgelopen jaar committeerden zich al elf dagattracties aan het gezonder maken van hun voedingsaanbod. 

In totaal zijn er 18 dagattracties aangesloten bij Gezond Uit. Met de heropening van de Nederlandse dagattracties bieden de nieuw aangesloten organisaties hun bezoekers een gezonder aanbod eten en drinken.

Richtlijn eetomgevingen als leidraad

Ondanks alle maatregelen en onzekerheid rondom de coronacrisis hebben in de afgelopen tijd zeven dagattracties de Ambitie van Gezond Uit ondertekend. Met het ondertekenen van de Ambitie committeren de dagattracties zich toe te werken naar een steeds gezonder en duurzamer voedingsaanbod. De Richtlijn Eetomgevingen van het Voedingscentrum is hiervoor de basis. Marc Bossers, directeur Steinerbos waardeert de samenwerking met het team van Gezond Uit: "Samen met Gezond Uit heb ik de checklist Eetomgevingen van het Voedingscentrum ingevuld en hebben we creatieve én economisch aantrekkelijke vervolgstappen verkend. Mooi om zo samen te werken.”

Sluiting benut om voedselaanbod gezonder te maken

"Door het sluiten van onze poorten tijdens de lockdown hebben we tijd gehad om ons voedingsaanbod kritisch onder de loep te nemen”, vertelt Jan-Willem Mulder, horecamanager bij Madurodam. "We hebben o.a. ons vegetarisch aanbod uitgebreid en we voegen geen zout meer toe aan de friet.” Met de heropening van de Nederlandse dagattracties laten de bij Gezond Uit aangesloten organisaties graag zien dat er naast hamburgers en saucijzenbroodjes ook veel gezonde alternatieven zijn. Rijksmuseum Boerhaave biedt bezoekers onder meer groentenwraps en verse salades aan. "De bezoeker is klaar voor een gezonder aanbod,” vertelt Nikele Hubers, afdelingshoofd in het Openluchtmuseum. De aanpassingen in de maaltijdsalades, waarin minder vlees en meer groente en noten aan zijn toegevoegd, zijn positief ontvangen en worden goed verkocht. Ook ARTIS zet de afgelopen jaren forse stappen naar een gezonder en duurzamer aanbod. Zo worden bijvoorbeeld de gezonde producten voordeliger geprijsd t.o.v. ongezonde producten en heeft ARTIS al het vlees (op één snack na) vervangen door een vegetarische optie.  

Gezond Uit is de kennis- en inspiratiebron

Ook Dinoland is voorbereid op de heropening van het park. Zij stimuleren de verkoop van gezonde dranken zoals water door deze goedkoper aan te bieden dan de suikerhoudende frisdranken en door deze vooraan in de looproute te plaatsen. Inspiratie en kennis voor de volgende stappen heeft Betty-Carien van den Esker, procesmanager bij Dinoland, tijdens de bijeenkomsten van Gezond Uit opgedaan: "Je leert van andere horecamanagers hoe zij omgaan met bepaalde uitdagingen. De tips van anderen kun je vervolgens in je eigen werk toepassen.” Daarnaast doet Dinoland zelf ook onderzoek naar de eetwensen van haar bezoekers. Voor Ballorig, een binnenspeeltuin met 37 vestigingen, was het een logische stap om met Gezond Uit op te trekken. Jeroen Horbach, managing director bij Ballorig: "Bij Ballorig bieden we kinderen een veilige en gezonde omgeving waar zij kunnen spelen en bewegen. Daar hoort gezondere voeding ook bij.”

Gezond Uit voor een gezonde jeugd

Gezond Uit is een onderdeel van JOGG. JOGG maakt de fysieke en sociale leefomgeving van kinderen en jongeren gezonder. Daardoor groeit onze jeugd op tot een gezonde generatie. Een gezonde toekomst begint bij een gezonde jeugd. Ook tijdens een dagje uit is het belangrijk om gezond te eten en drinken. Daarom werkt JOGG samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit. Dit is een van de manieren waarmee zij invulling geven aan het Nationaal Preventieakkoord. Het doel is dat eind 2025 minimaal honderd dagattracties zijn aangesloten bij Gezond Uit.

Link: https://gezonduit.nl/nieuws/Consumentenonderzoek/82
Trefwoorden: horeca, attractieparken, dierentuinen, musea, dagattracties, gezondheid, gezond, eten

||| Blogs |||

07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/06/21
Nederland weer open op 1,5 meter
Nu het met de coronabesmettingen en ziekenhuisopnames de goede kant opgaat en 9 miljoen mensen (deels) zijn gevaccineerd, kan Nederland weer grotendeels open. Het kabinet heeft voor zaterdag 26 juni stap vier van het openingsplan aangekondigd.
18/06/21
Europa-Park krijgt met culinaire attractie het restaurant van de toekomst
Europa-Park heeft de eerste steen gelegd voor Eatrenalin; een futuristisch gastronomie-concept dat volgend jaar naast het attractiepark zal openen. Dit restaurant maakt gebruik van de nieuwste mediatechnologieën, een innovatief attractie-ritsysteem en verrassende culinaire en creatieve content. De gasten zullen al dinerend een buitengewone reis door fantastische werelden beleven.
11/06/21
Biertje steunt NP Utrechtse Heuvelrug
Op initiatief van het RBT Heuvelrug & Vallei heeft de duurzame Utrechtse brouwerij De Leckere ee...
07/06/21
Roompot presenteert op Klein Vink vernieuwde kidszone met VR-technologie
Roompot park Klein Vink heeft een totaal vernieuwde kidszone. Het Indoor fun & café belooft een ware trekpleister voor veel gezinnen te worden. Bij de creatie van deze zone gaf Roompot ontzettend veel aandacht aan de mix van digitale ervaringen, een unieke indoor speelbeleving, de ontdekking van de regio en het aanbieden van workshops.
04/06/21
Exclusief voor leden
Slecht eerste kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het eerste kwartaal van 2021 is het aantal gasten in Nederlandse logiesaccommodaties met 68% gedaald ten opzichte van 2019. Het eerste kwartaal is met een aandeel van 17% relatief van geringe betekenis voor het Nederlands toerisme.
31/05/21
Exclusief voor leden
Omzet horeca en reisbranche eerste kwartaal fors in de min, klein plusje voor verblijfsrecreatie
De lockdown vertaalde zich in het eerste kwartaal in fors lagere omzetten voor de horeca. Alleen de verblijfsrecreatie zag de omzet groeien.
31/05/21
Culinaire verhalen en gerechten Waddengebied boven tafel
De eerste cultuurgeschiedenis van het Waddengebied aan de hand van eten verschijnt. Verhalen en gerechten uit een vergeten eetcultuur, van de eilanden en de Waddenkust, van Texel tot Fanø. Met oude én nieuwe Wadse recepten.
28/05/21
Nederland weer open
De Nederlandse samenleving kan zaterdag 5 juni weer grotendeels open. We moeten nog wel drukte vermijden en ons aan de basisregels houden maar de meeste vrijetijdsondernemers kunnen weer open.