Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-05-2021
Auteur: Marc Gerlings

Amsterdam heeft parkconciërges

Nieuwe vorm van toezicht op populaire parken

Amsterdam heeft parkconciërges
Vondelpark.
Voor veel mensen is een park een plek om vrienden te ontmoeten, te wandelen, sporten, spelen of de hond uit te laten. Gemeente Amsterdam ziet de druk op de parken toenemen. 'We willen goed zorgen voor die gedeelde achtertuin en hebben daarom in 7 parken een parkconciërge aangesteld. Die weten alles over het park, zien wat er nodig is en zijn een aanspreekpunt voor de mensen die het park bezoeken.'

Je vindt parkconciërges in het Oosterpark, het Noorderpark, het Westerpark, het Rembrandtpark, het Vondelpark, het Amstelpark, het Nelson Mandelapark en het nieuwe park op de Gaasperdammertunnel.

Functie: Vraagbaak en aanspreekpunt

De parkconciërges zijn het gezicht van het park. Hij of zij is regelmatig in het park te zien. Een soort boswachter, maar dan van een ieniemienie bos. Net als een boswachter kent de parkconciërge het park op zijn of haar duimpje en de geschiedenis ervan. Dat is leuk voor wie een vraag heeft over het park of het groen. Voor de vrijwilligers en de mensen die iets in het park willen organiseren is het handig om een aanspreekpunt te hebben.

Signaleren en controleren

Naast de functie als vraagbaak en centraal aanspreekpunt heeft de parkconciërge ook een taak als beheerder. Hij of zij houdt in de gaten dat het park opgeruimd is en de bankjes, speeltoestellen en alle andere parkinrichting schoon en heel zijn. Als het nodig is spreekt de parkconciërge bezoekers aan op hun gedrag.

De eerste parkconciërge zijn in maart gestart en het team is nu compleet, meldt gemeente Amsterdam. Ze zijn herkenbaar aan de oranje jas met ‘Parkconciërge’ erop.
Trefwoorden: park, beleid, drukte, toezicht, recreatie

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.
25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...