Geplaatst op: 07-05-2021
Auteur: Marc Gerlings

Onthulling plannen voor triënnale als opvolger Culturele Hoofdstad

 Onthulling plannen voor triënnale als opvolger Culturele Hoofdstad
Impressie van BOSK bij het stationsplein. Beeld: Visit Friesland.it
Al snel na het sluiten van Culturele Hoofdstad in 2018 werd gesproken over een opvolging. Kleiner maar met de impact om het succes van de Culturele Hoofdstad weer een impuls te geven. Wat opvalt in de programmering is veel kunst die aandacht geeft aan de relatie mens en natuur. Mooie programma's die laten zien wat de mens verwoest. Dat komt tot uitdrukking in drie attracties.

De organisatie van Leeuwarden-Fryslân 2018 (de Culturele Hoofdstad van Europa in 2018) brengt in 2022 de eerste editie van de triënnale Arcadia. Dit vervolg op LF2018 bestaat uit een 100 dagen durend cultureel programma, waarmee de organisatie aandacht vraagt voor de toekomst van mienskip (gemeenschap), landschap en erfgoed. Arcadia 2022 duurt van 7 mei tot en met 14 augustus 2022.

Arcadia trapt het driejaarlijks terugkerend vervolg af met onder meer grote projecten als BOSK, PARADYS en IIS, aangevuld met een breed cultureel programma, waaronder een breed podiumkunstenprogramma. 

Net als in 2018 wordt samengewerkt met (inter)nationale en lokale makers. Sjoerd Bootsma, artistiek leider: "Arcadia gaat over hoe we onze omgeving kunnen doorgeven als - zoals Friezen dat in het volkslied zo mooi bezingen - it bêste lân fan d’ ierde. Over hoe we goede voorouders zijn en een toekomstbestendige erfenis nalaten. Om daar een antwoord op te vinden vragen we kunstenaars om samen met de mienskip nieuwe perspectieven te schetsen voor een gezonde mienskip in een duurzame wereld.”

BOSK

BOSK is een traag bewegende kunstinstallatie, een langzaam wandelend bos van vijftienhonderd grote en kleine bomen, dat 100 dagen lang door de straten van Leeuwarden trekt. Met BOSK geeft Arcadia de bomen - en daarmee de natuur - een stem: hoe kijkt het bos naar de mensenwereld? De pleinen zijn de open plekken in het bos, die worden opgeluisterd door culturele activiteiten die het verhaal van het wandelende bos versterken. BOSK vestigt de aandacht op de noodzaak om anders naar de relatie tussen mens en natuur te kijken. Om andere keuzes te maken in de vergroening van onze publieke ruimte, en in de wereld meer bomen aan te planten om zo de klimaatcrisis te helpen keren. Daarnaast is het bos de aanjager van allerlei groene initiatieven in het centrum en de buitenwijken van Leeuwarden, en in de provincie Fryslân. Dit autonome kunstwerk is geïnitieerd door wijlen Joop Mulder (Sense of Place) en bedacht door Bruno Doedens (SLeM) in nauwe samenwerking met Arcadia.

PARADYS

Voor PARADYS maken zo’n vijftien tot twintig internationaal gerenommeerde beeldend kunstenaars nieuw werk om een ander verhaal te vertellen over het Parklandschap Oranjewoud. Oranjewoud, met zijn ‘voormalige’ landgoederen, royale parken, landhuizen en sierlijke waterpartijen, lijkt soms net het paradijs op aarde. Tijdloos en ontdaan van elk gevaar; een omgeving waar je bijna vergeet dat er nog zoiets bestaat als het echte leven. Paradys stelt op deze arcadische plek juist vragen over de manier waarop dit paradijs is ontstaan en of we tegenwoordig nog wel in idylles kunnen geloven. Curator Hans den Hartog Jager, schrijver en kunstcriticus, vraagt de kunstenaars daarop te reflecteren. Zo vormt Oranjewoud het podium voor een prikkelende en confronterende tentoonstelling die de kijker uitnodigt tot nadenken, discussiëren, genieten en soms zelfs meedoen.

IIS

Bewoners en betrokkenen worden tijdens IIS aangespoord om in beweging te komen, letterlijk en figuurlijk. Het project IIS gaat over klimaatverandering en de gevolgen daarvan op (het ontbreken) van de zo bekende ijsvloeren in de provincie. Want in 2022 is het alweer 25 jaar geleden dat de Elfstedentocht werd geschaatst. De vele ijsverenigingen in Fryslân kampen met ‘ijsbanen’ die door de opwarming slechts dat eenzame, altijd klaarliggende stukje groen zijn, dat elke winter weer onder water staat. Met IIS wordt de gemeenschapszin van de inwoners van de Friese dorpen en steden aangesproken om met elkaar, makers en denkers, te besluiten hoe zij hun toekomst willen zien en daaraan bij te dragen. Dit resulteert in gesprekken, veranderende acties en een groot cultureel feest. De Fryske mienskip op z’n sterkst.

Nog meer cultuur

Naast bovengenoemde projecten bestaat het programma uit tal van culturele projecten die thema’s als eenzaamheid, duurzaamheid, geschiedenis en maatschappij beetpakken. Zo komt er een uitgebreid podiumkunstenprogramma waarin (inter)nationale makers samenwerken met lokale gemeenschappen om regionale issues bespreekbaar te maken. Ook leggen een aantal programmaonderdelen de focus op cultuur als middel tegen eenzaamheid, en is er een bijzonder project dat samen met inwoners de geschiedenis van Leeuwarden ontleedt. Daarnaast worden op diverse niveaus scholen betrokken.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: Leeuwarden, Friesland, triënnale, culturele hoofdstad

||| Blogs |||

07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
02/05/21
Pegasus of luchtfietserij?
Pegasus of luchtfietserij?
02/05/21 · Dagrecreatie · Thijs Vossen | Lees meer
Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/06/21
Hoe optimaliseer je de overdracht van het vakantiepark?
Overdracht van vakantieparken is een groot onderwerp in de sector. Expert Klaas van Erp vertel er alles over bij de gratis online bijeenkomst Vakantiepark van de Toekomst 2021. Doe mee op dinsdag 29 juni, de start is om 12.30.
18/06/21
Europa-Park krijgt met culinaire attractie het restaurant van de toekomst
Europa-Park heeft de eerste steen gelegd voor Eatrenalin; een futuristisch gastronomie-concept dat volgend jaar naast het attractiepark zal openen. Dit restaurant maakt gebruik van de nieuwste mediatechnologieën, een innovatief attractie-ritsysteem en verrassende culinaire en creatieve content. De gasten zullen al dinerend een buitengewone reis door fantastische werelden beleven.
18/06/21
Regio wil hulp van Rijk voor overlast waterplanten
Een brede coalitie van regionale overheden rond het IJsselmeer hebben een position paper naar de Tweede Kamer gestuurd waarin zij vragen om hulp van het Rijk voor een structurele oplossing van de waterplantenoverlast in het zuidelijke IJsselmeergebied. De watersport in het gebied heeft bijzonder veel last van overvloedige groei van waterplanten.
18/06/21
Kunstenaar ‘live’ op straat
Zwolle heeft een bijzondere kunstroute met augmented reality gemaakt. In AR(t)TOUR038 vertellen de kunstenaars zelf alles over hun kunstwerk. Zwolle spreekt van een wereldprimeur.
18/06/21
Exclusief voor leden
Vacansoleil actief op Spaanse markt
De Nederlandse campingspecialist Vacansoleil gaat voor het eerst vakanties verkopen aan Spaanse campingliefhebbers. Spanjaarden zijn fanatieke kampeerders en daarom ziet Vacansoleil groeikansen. “Spaanse vakantiegangers gaan graag in eigen land kamperen, maar ze reizen ook naar andere Zuid-Europese landen”, aldus commercieel directeur Jacky Lambert.
18/06/21
Vakantiepark De Twee Bruggen opent een interactief inspiratiepunt
Vakantiepark De Twee Bruggen heeft samen met Achterhoek Toerisme en de medewerking van Winterswijk Marketing achter de receptie van het park een inspiratiepunt ingericht.
17/06/21
Meer vakantieplezier met een persoonlijke digitale reisassistent?
Breda University of Applied Sciences (BUas), Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), MarketingOost en Zoey zijn onlangs gestart met een onderzoek hoe een persoonlijke digitale reisassistent bijdraagt aan een betere vakantiebeleving.
17/06/21
Zoom in op Noordwijk.
Vandaag start de campagne Uitgezoomd? Zoom in op Noordwijk, gericht op de nationale zakelijke bezoek...