Geplaatst op: 29-04-2021
Auteur: Marc Gerlings

Toeristische sector heeft grote behoefte aan jong talent

Innovatieve studenten nu nodig voor toerisme en recreatie

Toeristische sector heeft grote behoefte aan jong talent
Young professionals om toerisme duurzaam te ontwikkelen zijn hard nodig. Foto: Iris van den Broek / RP
Toerisme en recreatie zijn kansrijke sectoren van onze economie. De gastvrijheidssector is economisch gezien al groter dan de sector landbouw en over een paar jaar haalt het de bouwsector in. Die groei kan alleen als de nieuwe generatie studenten met lef het nieuwe toerisme ná de coronapandemie vormgeeft. De zeven hogescholen die opleidingen toerisme en leisure aanbieden dagen de jongeren uit.

Het zijn bizar rare tijden omdat in het pré-coronajaar 2019 de Nederlandse economie 91,2 miljard euro toeristisch recreatieve bestedingen ontving (4,4% van het BBP). Door de coronamaatregelen en reisrestricties is dat fors onderuit gegaan. Is daarmee alles verloren? De bungalowparken en campings maken een bloeiperiode door. Voor de meivakantie van 2021 zijn de vakantieparken vol. Ook is er al een run op plaatsen voor de zomer. Voor het tweede jaar op rij ontdekt de Nederlander hoe divers en prachtig het eigen land is. Om daar goed mee om te gaan hebben veel vakantieparken afgelopen jaar midden in de pandemie miljoenen euro’s geïnvesteerd. Die groei heeft knappe koppen en vakmensen nodig; Young professionals om toerisme duurzaam te ontwikkelen en bezoekers in goede banen kunnen leiden.

Betere oplossingen nodig voor recreatie

De keerzijde van de pandemie is dat recreatie, parken- en natuurgebieden overstroomd worden door bezoekers. Deze bezoekers willen meer service zodat overal foodtrucks en to-go oplossingen uit de grond springen. De vrijetijdssector heeft afgelopen zomer snel adequaat gereageerd op de pandemie. Een nieuwe generatie, opgeleid via de hogescholen toerisme, kan meer doen voor gastvrije en duurzame oplossingen en herstel van de sector. Als de maatschappij weer open kan, is de verwachting dat Nederlanders met een zucht van verlichting extra vakanties en weekendjes weg boeken. Dan gaan we ook weer op reis.

"Juist nu toerisme studeren”

"We hebben jonge hemelbestormers nodig- de mouwopstropers, de doeners en de creatievelingen!” meldt Frank Oostdam directeur van reisbrancheorganisatie ANVR (290 aangesloten reisorganisaties). ANVR wil graag de talenten op alle niveaus in de reiswereld vasthouden. De beelden van stilstaande vliegtuigen en lege stranden en centra op bekende vakantiebestemmingen in binnen- en buitenland leiden ertoe dat ouders nu aan hun pubers vragen: "weet je zeker dat je toerisme of vrije tijd wilt studeren?” "Juist nu wel”, meldt woordvoerder Marieke van Meurs van zeven hogescholen die toerisme bieden, verenigd in overlegorgaan Landelijk Overleg Tourism Management (LOTM). "Nu hebben we een generatie nodig die de ingeslagen weg naar duurzaam toerisme verder helpt ontwikkelen binnen Nederland en daarbuiten. Help deze groeisector met je enthousiasme en innovatie. Meld je aan voor een van de toeristische opleidingen en pak die uitdaging op.” Is de uitdaging zo groot? De cijfers maken alles haarscherp.

Tientallen miljoenen bezoekers slim en gastvrij ontvangen

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) berekende vóór de coronacrisis dat Nederland in 2030 waarschijnlijk ruim 31 miljoen buitenlandse toeristen ontvangt (2019: 20,1 miljoen). De verwachting is dat de coronacrisis nauwelijks dit cijfer naar beneden haalt. Ondertussen hebben 17 miljoen Nederlanders hun land weer ontdekt. Zij blijven dat nog een aantal jaren doen, is de verwachting van brancheorganisatie Gastvrij Nederland (waarin onder meer VVV Nederland zit). De optelsom is eenvoudig maar die enorme vraag naar de besteding van vrije tijd heeft innovatie nodig. Het vraagt om duurzame oplossingen, belangrijk daarin is oplossingen waarin duurzaamheid centraal staat en waar gekeken wordt naar onderscheidend toeristisch aanbod (genoemd door DMO’s in het 10 punten plan).

Grote challenge

De gastvrijheidssector is een warme sector die volgens het rapport ‘Maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie’ (april 2021) veel bijdraagt aan ons maatschappelijk geluk. Deze sector levert nu al 800.000 banen op en van de onderzochte bedrijven in het rapport meldt 96% dat het geld oplevert voor andere bedrijven, inwoners en overheid. Dat geld is voor de volgende generatie wat minder interessant, waarschijnlijk steken zij wel graag de handen uit de mouwen voor innovatie in toeristische bedrijven, steden en regio’s in ons land. Dat is nog eens een real life challenge en die vind je bij de hogescholen toerisme en leisure.
Trefwoorden: opleiding, toerisme, corona, innovatie, recreatie, toerisme, maatschappelijk

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...