Geplaatst op: 16-04-2021
Auteur: Marc Gerlings

Zuiderzeemuseum laat twee Zuiderzeebieren ontwikkelen

Zuiderzeemuseum laat twee Zuiderzeebieren ontwikkelen
De twee Zuiderzeebieren. Foto: Kaj ter Borgh
Tijdens de Nationale Museumweek 2021 lanceert het Zuiderzeemuseum zijn ‘eigen’ Zuiderzeebier met de online Must See Pubquiz. Het museum heeft twee Zuiderzeebieren laten brouwen in samenwerking met twee bierbrouwers rond het IJsselmeer, Het Brouwdok uit Harlingen en Brouwerij Stijl uit Almere. 

Beide bieren zijn geïnspireerd op de Zuiderzeegeschiedenis. Op zondagmiddag 25 april wordt de introductie van het Zuiderzeebier feestelijk gevierd met de gratis online Must See Pubquiz

Het Zuiderzeemuseum wil met dit bierproject microbrouwerijen rond het IJsselmeer inspireren tot het ontwikkelen van een uniek Zuiderzeebier. Het concept is afkomstig van Foodcurators; zij stelde vier inspiratiekisten samen rondom de thema’s schaarste, smaken, functionaliteit en het veranderende landschap. Ieder thema is vertaald naar concrete aanknopingspunten, waarmee steeds een ander onderdeel van de Zuiderzeegeschiedenis proefbaar kan worden gemaakt. Bekijk hieronder de video over de totstandkoming van het Zuiderzeebier.

Zeebodem Saison

Brouwerij Stijl uit Almere heeft zich laten inspireren door landbouwproducten uit de Flevopolder, de zeebodem van de voormalige Zuiderzee. In dit saison bier zijn wortelen en bieten verwerkt. Ook maakt het bier slim gebruik van een reststroom: brood dat niet meer verkocht kan worden, wordt gebruikt in dit bier. Net zoals het oude Zuiderzeegerecht ‘bakkersverdriet’, waarin ook oud brood werd gebruikt. Dit resulteert in een fris, droog en dorstlessend bier.

Suker Surep Dubbel

Het Brouwdok uit Harlingen gebruikte een veelvoorkomend ingrediënt dat in verschillende streekgerechten werd gebruikt om de dagelijkse kost meer smaak te geven: stroop. In combinatie met verschillende specerijen zoals nootmuskaat, steranijs en kaneel, resulteert dit in een kruidig en dorstlessend bier: een moderne versie van een schippersdrankje.

Om de Zeebodem Saison en Suker Surep Dubbel zelf te proeven of cadeau te doen, is de bierborrelbox online te bestellen. De box is gevuld met een Suker surep dubbel bier (33 cl), Zeebodem Saison bier (33 cl), Schuitje Zuiderzeekaas, Friese turfgerookte droge worst, Zaanse mosterd en Boerderijchips. De prijs hiervoor bedraagt € 27,50 incl. verzendkosten. De boxen zijn verkrijgbaar, zolang de voorraad strekt.

Foodcurators

Deze design studio – in 2012 opgericht door Digna Kosse en Lucas Mullié, professionals op het gebied van ontwerpen én koken - is actief op het snijvlak van voedsel en design. Gedreven door een fascinatie voor zowel industriële als ambachtelijke voedselproductie speelt ook de relatie tussen tijd en voedsel een belangrijke rol in hun werk. Foodcurators.nl
Topics:Cultuur
Trefwoorden: museum, bier, Zuiderzee

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.