Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toverland doet niet mee aan 'Testen voor Toegang'

Toverland doet niet mee aan 'Testen voor Toegang'

Toverland doet niet mee aan de pilot ‘Testen voor Toegang’. Het bedrijf hecht meer waarde aan het Veilig Samen Uit-protocol en ziet bovendien niet hoe ze met de zeer beperkte bezoekersaantallen een winstgevende operatie kunnen draaien. Het park in het Limburgse Sevenum heeft vorig jaar flink last gehad van de coronacrisis en sloot af met flink verlies.

Testen voor Toegang is een verkeerd signaal

Toverland, dat geselecteerd was als proeflocatie van ‘Testen voor Toegang’, doet na ampel beraad daar niet aan mee. Volgens het bedrijf is vorig jaar al bewezen dat  zij haar bezoekers een veilig en verantwoord dagje uit kan bieden door middel van het Veilig Samen Uit-protocol. In dit protocol staan drie garanties centraal: anderhalve meter afstand, heldere informatievoorziening en extra hygiënemaatregelen. Met behulp van dit protocol heeft Toverland vorig jaar zonder aantoonbare besmettingshaarden ruim 500.000 bezoekers ontvangen. Meedoen aan de pilot waar testen een voorwaarde voor toegang is, zou een verkeerd signaal afgeven. Bovendien is de animo bij bezoekers om zich voor een bezoek aan een attractiepark te laten testen niet heel erg hoog. Zo verkocht Avonturenpark Hellendoorn slechts driekwart van de beschikbare kaarten. Voor Toverland speelde ook nog mee dat er in de buurt geen testlocaties zijn. Grote broer de Efteling doet wel mee aan de proef en is op 24 april geopend. Alleen abonnementhouders en verblijfsgasten worden daarvoor uitgenodigd. In totaal mag het park 8.000 bezoekers op die dag ontvangen.

Fors verlies in 2020

Toverland ontving vorig jaar 38% minder bezoekers dan in 2019. 85 gesloten dagen en een beperkte capaciteit op de dagen die het park wel open kon, resulteerde in 534.000 bezoekers. Jean Gelissen jr., Algemeen Directeur. "Ook merkten we de effecten van het coronavirus in het uitblijven van boekingen van scholen en groepen en werden er bijna geen bedrijfsevenementen georganiseerd. Daarnaast annuleerden we onze populaire halloweenactiviteiten.” De financiële impact van de coronacrisis op Toverland is groot. In 2020 noteerde het attractiepark een nettoverlies van € 2.850.000. "Dit is een ongelofelijke financiële klap”, geeft Jean jr. aan. Een jaar eerder werd nog een winst van € 138.000 in de boeken genoteerd. Het verlies werd nog beperkt door verlengde openingstijden in de zomervakantie en de opening van de Pop-Up-Summer-Camp waar 10.000 overnachtingen werden gerealiseerd. 

Uitbreidingsplannen gaan door

Volgens Gelissen ziet Toverland het zomerseizoen met vertrouwen tegemoet en wordt er volop gewerkt aan nieuwe uitbreidingsplannen: "De coronacrisis en al haar gevolgen zijn geen aanleiding tot het uitstellen van de realisatie van geplande uitbreidingen.”

Trefwoorden: attractieparken, Limburg, corona

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.