Geplaatst op: 14-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toverland doet niet mee aan 'Testen voor Toegang'

Toverland doet niet mee aan 'Testen voor Toegang'

Toverland doet niet mee aan de pilot ‘Testen voor Toegang’. Het bedrijf hecht meer waarde aan het Veilig Samen Uit-protocol en ziet bovendien niet hoe ze met de zeer beperkte bezoekersaantallen een winstgevende operatie kunnen draaien. Het park in het Limburgse Sevenum heeft vorig jaar flink last gehad van de coronacrisis en sloot af met flink verlies.

Testen voor Toegang is een verkeerd signaal

Toverland, dat geselecteerd was als proeflocatie van ‘Testen voor Toegang’, doet na ampel beraad daar niet aan mee. Volgens het bedrijf is vorig jaar al bewezen dat  zij haar bezoekers een veilig en verantwoord dagje uit kan bieden door middel van het Veilig Samen Uit-protocol. In dit protocol staan drie garanties centraal: anderhalve meter afstand, heldere informatievoorziening en extra hygiënemaatregelen. Met behulp van dit protocol heeft Toverland vorig jaar zonder aantoonbare besmettingshaarden ruim 500.000 bezoekers ontvangen. Meedoen aan de pilot waar testen een voorwaarde voor toegang is, zou een verkeerd signaal afgeven. Bovendien is de animo bij bezoekers om zich voor een bezoek aan een attractiepark te laten testen niet heel erg hoog. Zo verkocht Avonturenpark Hellendoorn slechts driekwart van de beschikbare kaarten. Voor Toverland speelde ook nog mee dat er in de buurt geen testlocaties zijn. Grote broer de Efteling doet wel mee aan de proef en is op 24 april geopend. Alleen abonnementhouders en verblijfsgasten worden daarvoor uitgenodigd. In totaal mag het park 8.000 bezoekers op die dag ontvangen.

Fors verlies in 2020

Toverland ontving vorig jaar 38% minder bezoekers dan in 2019. 85 gesloten dagen en een beperkte capaciteit op de dagen die het park wel open kon, resulteerde in 534.000 bezoekers. Jean Gelissen jr., Algemeen Directeur. "Ook merkten we de effecten van het coronavirus in het uitblijven van boekingen van scholen en groepen en werden er bijna geen bedrijfsevenementen georganiseerd. Daarnaast annuleerden we onze populaire halloweenactiviteiten.” De financiële impact van de coronacrisis op Toverland is groot. In 2020 noteerde het attractiepark een nettoverlies van € 2.850.000. "Dit is een ongelofelijke financiële klap”, geeft Jean jr. aan. Een jaar eerder werd nog een winst van € 138.000 in de boeken genoteerd. Het verlies werd nog beperkt door verlengde openingstijden in de zomervakantie en de opening van de Pop-Up-Summer-Camp waar 10.000 overnachtingen werden gerealiseerd. 

Uitbreidingsplannen gaan door

Volgens Gelissen ziet Toverland het zomerseizoen met vertrouwen tegemoet en wordt er volop gewerkt aan nieuwe uitbreidingsplannen: "De coronacrisis en al haar gevolgen zijn geen aanleiding tot het uitstellen van de realisatie van geplande uitbreidingen.”

Trefwoorden: attractieparken, Limburg, corona

||| Blogs |||

02/05/21
Pegasus of luchtfietserij?
Pegasus of luchtfietserij?
02/05/21 · Dagrecreatie · Thijs Vossen | Lees meer
Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.
14/03/21
Op zoek naar perspectief voor de gastvrijheidssector: ‘afslaan is een must’
De laatste tijd wordt door Jan en alleman in de media, waaronder ook onze eigen minister-pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/05/21
Diamond Award Health Safety voor KLM
KLM heeft de APEX Diamond Award Health Safety toegekend gekregen. Deze award is de hoogst haalbare status voor luchtvaartmaatschappijen op het gebied van Health Safety. KLM is de tweede Europese luchtvaartmaatschappij die deze Diamond-certificering ontvangt, na Virgin Atlantic.
07/05/21
Kamer steunt testen voor toegang
De Tweede Kamer heeft gisteren gedebatteerd over de regeling om mensen via testen toegang te geven tot diverse recreatieve activiteiten. In principe is de wet drie maanden geldig. Vanmorgen stond in diverse dagbladen een paginagrote advertentie van Libémadirecteur Dirk Lips die de regering opriep dierentuinen te openen juist zonder testen voor toegang. V
07/05/21
Holland Marketing tourt met Panorama caravan door Nederland
Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen tourt voor haar landelijke campagne Ode aan het Landschap deze lente en zomer met een unieke 'Kip Panorama-caravan' door Nederland.
07/05/21
Stratetch lanceert tool voor dynamisch prijsbeleid recreatiebedrijven
Onlangs heeft reserveringssofwareleverancier Stratech een tool gelanceerd waarmee ondernemers in de verblijfsrecreatie eenvoudiger een dynamisch prijsbeleid kunnen voeren.
07/05/21
183 Blauwe Vlaggen voor Nederland
De Internationale Jury voor de Blauwe Vlag van FEE International in Denemarken heeft dit jaar in Nederland 183 Blauwe Vlaggen toegekend voor 127 jachthavens en 56 stranden.
07/05/21
Koningsdag heeft positieve invloed op imago Eindhoven
Eindhoven was dit jaar gaststad voor Koningsdag 2021. Helaas zonder drommen feestvierders maar wel met live televisie en een hoofdrol voor de Koning en zijn gezin. Wat heeft de organisatie van deze dag de stad opgeleverd?
07/05/21
Exclusief voor leden
Flight compensation: profitable or pitiful?
In de scriptie “Flight compensation: profitable or pitiful?” heeft NHL Stenden-studente de vraag naar vrijwillige bijdrage ter compensatie van de CO² uitstoot van vluchten onderzocht en de prijselasticiteit hiervan bepaalt. Zo blijkt vluchtcompensatie tamelijk prijsinelastisch, zowel voor Europese als intercontinentale vluchten, maar wel elastischer zodra het keerpunt van elasticiteit wordt overschreden. De prijzen die luchtvaartmaatschappijen hanteren voor CO²-compensatie voor vluchten zijn daardoor niet in overeenstemming met de prijselasticiteit van de vraag onder Nederlandse luchtreizigers.
06/05/21
Campingmuseum in Denemarken
Denemarken heeft het eerste campingmuseum ter wereld. Het museum is een initiatief van de Deense Camping Unie (DCU) en kasteel Egeskov.