Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-04-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Uitkomsten enquête kengetallen 2020 Nederlandse - en buitenplaatsmusea

Jaarlijks onderzoek stichting Kastelen, Buitenplaatsen en Landgoederen

Uitkomsten enquête kengetallen 2020 Nederlandse - en buitenplaatsmusea

Het jaar 2020 was voor de 71 museaal benutte kastelen en historische buitenplaatsen bewogen. De noodgedwongen sluiting had massaal teruglopende publieksinkomsten tot gevolg. Daarentegen werden digitale mogelijkheden wel meer intensief ingezet en benut. Dit is een conclusie uit het jaarlijkse sKBL-onderzoek naar kerncijfers van de Nederlandse kasteel- en buitenplaatsmusea. Doel van dit onderzoek is om inzicht te verkrijgen in bezoekersaantallen en -motivatie en hoe de kastelen en buitenplaatsen marketing- en promotiestrategieën benutten. Dit jaar namen 41 musea deel aan het onderzoek. Uit een panelonderzoek door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) blijkt dat het buitenlands bezoek aan kastelen en buitenplaatsen snel zal terugveren, zodra reizen weer mogelijk is.

 
Van fysiek naar digitaal bezoek

Ten opzichte van 2019 daalde het aantal bezoekers in 2020 met twee-derde. Trokken de kasteelmusea in 2019 ruim 2.5 miljoen bezoekers, in 2020 waren dit er 836.345. Het aandeel buitenlandse bezoekers was nagenoeg nul. Dit in tegenstelling met de vaak overlopen natuurgebieden rond kastelen en buitenplaatsen. Die werden in 2020 intensief door rustzoekers en recreanten benut. Het onderzoek had geen betrekking op deze natuurgebieden. Om aandacht voor het kasteelmuseum te verkrijgen of om deze vast te houden, zette 93% van de respondenten in 2020 meer in op social media (Facebook/ Instagram), uitzendingen via YouTube of Museumtv en digitale presentaties of rondleidingen via de eigen website. Ondanks de positieve ervaringen van zowel de kasteelmusea als het publiek tipt het niet aan een werkelijk bezoek. Voorts konden de kasteelmusea minder of geen beroep doen op hun vrijwilligers. Een derde (33%) van de respondenten kende 25 tot 50% geringere inzet, bij 29% was dit 50 tot 75% en 19% kende zelfs 75 tot 100% minder vrijwillige inzet. Dit levert grote zorgen op omdat de vrijwilligers veel bijdragen aan het voortbestaan van de toegankelijke buitenplaatsen. 

 

Financiële gevolgen

Alle respondenten lopen door de sluiting inkomsten mis, variërend van 0-25% minder inkomsten (37%), 25-50% minder inkomsten (33%) tot 50% en hoger (30%). Oorzaken zijn geen publieksinkomsten, gesloten horeca, geannuleerde evenementen (huwelijken, zakelijk). Om dit te compenseren maakt 74% van de respondenten gebruik van steunmaatregelen van het Rijk of de provincie. Een deel van hen doet steunaanvragen bij fondsen.

 

Focus voor 2021

Opvallend is dat een meerderheid van de respondenten (69%) de toekomst (gematigd) positief inziet. Dit illustreert de veerkracht van deze sector. Door in 2021 te concentreren op de ontwikkeling van het (museale) aanbod binnen de nieuw ontstane werkelijkheid en de bijbehorende inspanningen voor marketing & communicatie hoopt en verwacht men weer bezoekers te kunnen ontvangen en daarmee in financieel opzicht te kunnen aansterken.

 

Naar verwachting zal buitenlands bezoek zich spoedig herstellen 

Het eerder genoemde Panelonderzoek van het NBTC bevestigt wel de potentie voor buitenlands bezoek aan Nederlandse kastelen en buitenplaatsen. Net voor de coronacrisis heeft het NBTC gemeten dat liefst 56% van de inwoners van Nordrijn-Westfalen, 59% van de Britten en 32% van de Vlamingen weet heeft van de schat aan kastelen en buitenplaatsen in ons land. Voor 70% van de Duitsers vormen deze kastelen zelfs een reden om naar Nederland te reizen. Dit draagt eraan bij dat het buitenlands bezoek uit de buurlanden naar verwachting snel zal terugveren na het opheffen van de reisbeperkingen door de coronapandemie.

Link: https://www.skbl.nl/wp-content/uploads/2021/04/Kengetallen-2020-k
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: Publieksinkomsten, kastelen, buitenplaatsen en landgoederen

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.