Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-03-2021
Auteur: Redactie
NRIT

In 2 minuten een toeristische gids over de regio op jouw website

In 2 minuten een toeristische gids over de regio op jouw website

Ondernemers in Overijssel kunnen met een widget van VisitOost eenvoudig actuele toeristische informatie aan hun gasten presenteren. Deze minigids kan aan de eigen website worden toegevoegd. Inmiddels maken al 130 ondernemers van deze mogelijkheid gebruik. Andere DMO’s in Nederland hebben ook belangstelling voor dit instrument. 

Met deze widget wordt het de ondernemer uit Overijssel gemakkelijk gemaakt om tips uit de omgeving te laten zien. Doordat deze up-to-date wordt gehouden, heeft de ondernemer er geen omkijken naar. Op deze manier kan de ondernemer niet alleen de eigen regio promoten, maar geeft geeft het de bezoekers meer informatie over zijn of haar vakantie of dagje uit. Via de widget kunnen bezoekers meer informatie vinden over de omgeving van het bedrijf.

Martine Hoekje van Camping Noetselerberg is één van de eerste ondernemers die de VisitOost widget op de website heeft staan: "Wij vinden het ideaal! Leuke tips, fietsroutes. Alles mooi bij elkaar." Zij heeft ook meegewerkt aan de verbeteringsslag die sinds vorig jaar in gang gezet is voor het toepassen van de minigids. Camping Noetselerberg is één van de 130 ondernemers  die op dit moment al gebruik maken van de VisitOost minigids

Hoe werkt de mini-gids?

De implementatie van de widget is heel eenvoudig. Vanuit de eigen database van VisitOost die vol zit met data over fiets- en wandelroutes, evenementen, locaties en tips om te doen wordt de widget gevuld. De content blijft up-to-date door het systeem wat erachter zit. Zijn er nieuwe routes in de buurt van het bedrijf gekomen? Deze worden automatisch meegenomen in de widget en dus ook op de website van de ondernemer. Het aanmaken van de widget duurt slechts 2 minuten. Via www.visitoost.nl/embed is de widget aan te vragen.

WidgetMarketingoost

Instrument voor spreiding?

De minigids kan op termijn ook ingezet worden voor de spreiding van mensen in een regio. Drukke hotspots zullen dan bijvoorbeeld lager in de sortering te zien zijn. Op dit moment is deze functie er nog niet, MarketingOost is druk bezig om te kijken of het mogelijk is om dit in te bouwen.

Andere destinaties hebben ook interesse

DMO's uit verschillende delen van het land zijn ook enthousiast over de mini-gids en zijn aan het onderzoeken of zij ook deze vorm van informatie kunnen aanbieden aan de ondernemers uit hun eigen regio. Vanuit MarketingOost zijn er gesprekken om de verschillende DMO's hiermee te helpen.

Link: https://www.visitoost.nl/embed/
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, vvv's, dmo's, toeristische informatie, bedrijven, informatie

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...