Geplaatst op: 25-03-2021
Auteur: Marc Gerlings

In Rotterdam mogen de terrassen dubbel zo groot worden

Breed pakket herstart horeca zelfs met evenementenkraskaart

In Rotterdam mogen de terrassen dubbel zo groot worden
Praktisch Rotterdams beleidsplan om horeca te steunen bij de herstart.

De Rotterdamse horecaondernemers krijgen de ruimte en ondersteuning om na de lockdown te kunnen herstellen. Terrassen mogen twee keer zo groot worden en coronacoaches begeleiden horecaondernemers bij het coronaproof maken van het terras.  Via vouchers kunnen horecaondernemers een tegemoetkoming krijgen om hun zaak coronaproof te maken. Ook is gedacht aan een evenementenkraskaart.

Wethouder Said Kasmi (Horecabeleid): "Veel Rotterdammers kijken er naar uit om weer in de zon op een terras te zitten. Nu kan dat nog niet, maar als het zover is, dan staat Rotterdam in de startblokken om horecaondernemers hierbij te helpen. De succesvolle formule van vorig jaar met terrasuitbreiding zetten we door en breiden we uit met onder meer hulp van coronacoaches en informatieteams.” 

Het ondersteuningsplan is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland, horecaondernemers, gebiedscommissies en bewoners.

Gratis duurzame terrasvlonders

Horecaondernemers krijgen letterlijk meer ruimte om te ondernemen. In Rotterdam mogen ondernemers hun terras maximaal twee keer zo groot maken, mits de openbare buitenruimte dit toelaat. Ondernemers kunnen zelf een terrasvlonder bouwen; de gemeente stelt daarvoor gratis hout beschikbaar. Ook biedt de gemeente op termijn gratis duurzame terrasvlonders aan. Met een app moet de plaatsing van vlonders gemeld worden. Daarnaast zijn er meer mogelijkheden om terrassen te overkappen of te omschotten.

Coronacoaches

Horecaondernemers kunnen hulp krijgen van coronacoaches, bijvoorbeeld om een horecazaak of terras coronaproof te maken. Aanvragen van hulp kan via het Horecaloket. 

Daarnaast worden informatieteams op bakfietsen ingezet om horecaondernemers en -bezoekers voor te lichten over de coronaregels in de horeca.

Horecavouchers

Om een horecazaak of terras coronaproof te maken, worden er 440 horecavouchers van € 500,- per stuk beschikbaar gesteld. Wethouder Roos Vermeij (Economie): "Ondernemers hebben de afgelopen tijd zwaar ingeteerd op hun reserves en zelfs het uitbreiden van hun terras of het coronaproof inrichten van hun onderneming kan financieel teveel gevraagd zijn. Voor die ondernemers hebben we deze subsidieregeling in het leven geroepen zodat ook zij straks kunnen meeprofiteren van de heropening van de stad. Op deze manier trekken we alles uit de kast om te zorgen dat café-eigenaren, hoteliers en restauranthouders, zodra het weer mag, maximaal kunnen ondernemen.” Informatie hierover is te vinden op www.ondernemen010.nl.

Evenementenkraskaart

Zodra het weer mogelijk is om evenementen te organiseren, kunnen horecaondernemers een evenementenkraskaart aanvragen. Met deze kaart kunnen horecaondernemers maximaal 5 keer een evenement op hun terras organiseren, zonder dat hier steeds een aparte vergunning voor nodig is.

Leges mogelijk lager

De gemeenteraad spreekt bij de behandeling van het ondersteuningsplan nog over aanpassing van de legesverordening. Indien de raad daartoe besluit, kunnen onder meer de leges voor het bijschrijven van een beheerder op de exploitatievergunning en Drank- en Horecawetvergunning gehalveerd worden. Ook verlenging van de exploitatievergunningen met één jaar voor alle horecazaken die sinds maart 2020 een geldige vergunning hebben is een optie.

Kwijtschelding en uitstel

Eerder besloot het college dat huurders van gemeentelijk vastgoed een gedeeltelijke kwijtschelding kunnen aanvragen over de huurachterstand van het afgelopen jaar. Ook voor gemeentebelastingen kunnen ondernemers uitstel vragen.
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: horeca, Rotterdam, herstart, terras, coronaproof, evenement, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.