Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-03-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

TUI introduceert nieuw label: Fair Travel

TUI introduceert nieuw label: Fair Travel

TUI introduceert onder het label Fair Travel pakketreizen die een positieve impact hebben op de lokale bevolking en bijdragen aan de verduurzaming van de mobiliteit. 

TUI heeft de tijd waarin ze geen reizen konden aanbieden nuttig gebruikt om in kaart te brengen hoe haar  vakantiereizen een grotere bijdrage kunnen leveren aan mens en milieu op de vakantiebestemmingen. Dat heeft geleid tot de introductie van Fair Travel, (h)eerlijk op vakantie. Met een Fair Travel reis:

  • Steun je de lokale bevolking en economie
  • Verblijf je in een accommodatie met een eco-label
  • Draag je bij aan de verduurzaming van mobiliteit

Samen bijdragen aan eerlijke vakantie

Met Fair Travel draagt de klant samen met TUI bij aan eerlijke vakanties. In elke reissom zit een bijdrage van 2 euro per persoon ingecalculeerd en TUI verdubbelt die bijdrage. De helft van het totale bij elkaar gebrachte bedrag wordt besteed aan projecten die de lokale economie en bevolking op vakantiebestemmingen steunen. Dit doen ze via TUI Care Foundation. De andere helft wordt geïnvesteerd in projecten die bijdragen aan de verduurzaming van mobiliteit. Jaarlijks vindt er een rapportage plaats hoeveel er is opgehaald en in welke projecten is geïnvesteerd.

Zijn we er dan?

Volgens Arjan Kers, General Manager TUI Nederland is Fair Travel een eerste stap en zijn we er nog lang niet: "Nee zeker niet en dat pretenderen we ook niet. We zijn ervan overtuigd dat reizen duurzamer moet worden en we willen ver gaan om samen met onze reizigers verder dat pad te bewandelen. Maar alleen overtuiging is niet voldoende, het gaat om concrete stappen nemen en laten zien wat je doet. De waarde van Fair Travel is dat de belangrijkste vakantiea-anbieder in Nederland, zich verbindt aan het duurzamer maken van reizen. Omdat we er oprecht in geloven. Elke dag, elke maand en elk jaar weer een stap voorwaarts. En als we daar dan soms dingen voor moeten laten, dan deinzen we daar ook niet voor terug. We doen dit samen met onze reizigers, want hoe meer mensen stappen nemen, hoe groter de impact.

Steun aan de lokale bevolking en economie

TUI is al heel erg actief op dit thema. Zo zien ze erop toe dat eten, drinken en ingrediënten zo veel als mogelijk op de bestemming zelf gekocht worden. Ook worden alleen verantwoorde excursies aangeboden waarvoor een een eerlijke prijs wordt betaald. Daarnaast leidt de TUI Academy mensen op om in de hotels te werken en zo een baan in het toerisme te vinden. Daarnaast hebben al meer dan 1.000 hotel in het TUI aanbod hebben een eco-label behaald en hebben ze oog voor het welzijn van de medewerkers en de lokale bevolking. In 2019 brachten 439.000 TUI-gasten een vakantie in een dergelijke accommodatie door en als de coronapandemie er niet was geweest, had dat aantal in 2020 een half miljoen bereikt. Ten behoeve van duurzaam transport investeert TUI in onderzoek en in een jonge vloot vliegtuigen.

Link: https://www.tui.nl/fair-travel/.
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, duurzaam toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
23/07/25
Exclusief voor leden
Sterk eerste kwartaal voor Ryanair, vooruitzichten onzeker door externe factoren
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...