Geplaatst op: 01-03-2021
Auteur: Marc Gerlings

GroenLinks, D66, PvdA, Partij van de Dieren en ChristenUnie scoren 'goed' voor fietsers

Alleen ChristenUnie stelt concrete doelen voor fietsbeleid

GroenLinks, D66, PvdA, Partij van de Dieren en ChristenUnie scoren 'goed' voor fietsers

Van de partijen die deelnemen aan de Tweede Kamerverkiezingen en kans maken op één of meer zetels heeft GroenLinks het beste programma voor fietsers. GroenLinks wordt op de voet gevolgd door D66, PvdA, Partij voor de Dieren, en ChristenUnie. Dat blijkt uit een vergelijking van de verkiezingsprogramma’s door de Fietsersbond. De bond kijkt helaas bijna niet naar recreatie maar vooral naar faciliteiten en verbindingen. De bond vraagt om één miljard euro om alle plannen uit te voeren.

De SGP en Volt scoren een voldoende, JA21, Bij1, CDA, SP en VVD scoren matig. Code Oranje, 50 Plus, PVV, Forum voor Democratie en DENK scoren een onvoldoende. In de vergelijking zijn de partijen opgenomen die eind februari minimaal op één zetel staan in een van de grote peilingen (I&O, Ipsos/1V, Kantar en Peil.nl)
 

Vergelijking op tien onderdelen

De Fietsersbond vergeleek de programma’s op tien verschillende onderdelen, gebaseerd op onze inbreng voor de Kamerverkiezingen. Opvallend is dat vooral de onderwerpen meer prioriteit voor de fiets, meer ruimte voor de fiets in de stad, doorfietsroutes, verkeersveiligheid en stallingen bij het openbaar vervoer goed scoren. Veel partijen leggen ook de relatie tussen gezondheidspreventie en beweegvriendelijke omgeving. Minder aandacht is er voor de thema’s inclusiviteit en vervoersarmoede. 
Alleen de ChristenUnie noemt concrete doelen qua fietsgebruik en verkeersveiligheid. Concrete investeringsbedragen voor de fiets komen we in de programma’s helaas niet tegen; alleen de ChristenUnie zegt 15 miljard in openbaar vervoer en fiets te willen investeren. 

De bond ziet een belangrijk punt in de verkeersveiligheid met het verlagen van de snelheid in de bebouwde kom. Verlaging van de maximumsnelheid in de bebouwde kom naar 30 kilometer per uur wordt ondersteund door GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren en ChristenUnie.

Waarom is GroenLinks de winnaar?

GroenLinks scoort over de hele linie het hoogst. De partij noemt als enige expliciet het belang van dagelijks lopen en fietsen en wil in auto’s automatisch de snelheid beperken. De partij wil ook de fiets van de zaak aantrekkelijker maken en stelt goede bereikbaarheid per fiets en openbaar vervoer voorop bij de ontwikkeling van nieuwe woonwijken.

Van Garderen: Minimaal een miljard euro nodig

Fietsersbond-directeur Esther van Garderen is blij met de aandacht voor de fiets: "Het is mooi dat zo veel partijen aandacht besteden aan de fiets. En dat is nodig ook, we hebben minimaal 1 miljard euro nodig in de komende vier jaar om alle mooie plannen die er zijn uit te kunnen voeren”. 

Van Garderen benadrukt dat de vergelijking niet bedoeld is als stemadvies, maar kiezers die de fiets een warm hart toedragen kunnen de scores natuurlijk laten meewegen bij hun keuze.

Appels met peren vergelijken?

Bij de uitslag hoort de kanttekening dat de programma’s erg verschillend zijn qua benadering, merkt de Fietsersbond transparant op. Sommige zijn heel gedetailleerd (D66, ChristenUnie, PvdA), dat van SP beperkt zich tot hoofdlijnen.

Programma’s zeggen bovendien niet alles over de feitelijke opstelling en inzet van partijen in de Tweede Kamer. De Fietsersbond heeft in de afgelopen periode de vergaderingen van de commissie Infrastructuur en Waterstaat in de Tweede Kamer intensief gevolgd. De partijen die zich daar het meest hebben ingezet voor de fiets door hun inbreng en door het indienen van moties zijn D66 en GroenLinks, gevolgd door de SP. ChristenUnie, PvdA en Partij voor de Dieren waren minder vaak aanwezig, maar steunden wel veel van de ingediende moties. Dat gold in mindere mate ook voor het vaak aanwezige CDA. De steun van de SGP en 50plus was wisselend. De minst fietsvriendelijke partijen waren VVD en PVV. Andere partijen waren niet aanwezig bij de commissievergaderingen.

Belangrijkste moties in de afgelopen periode waren die over een actieplan fiets van GroenLinks en D66 en over een maximum van 30 kilometer in de bebouwde kom van GroenLinks en SGP. De eerste werd niet gesteund door VVD, CDA, PVV, FvD en Van Haga. Die over 30 km werd niet gesteund door VVD, PVV, FvD, DENK, Krol en Van Haga.

Meer achtergronden en commentaren over de vergelijking van de programma's door de Fietsersbond.


Trefwoorden: fiets, beleid, route, veiligheid,

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.