Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-02-2021
Auteur: Redactie
NRIT

KHN sleept de staat voor de rechter

KHN sleept de staat voor de rechter
Afbeelding van succo via Pixabay

KHN is het kabinetsbeleid rond corona helemaal beu. Te lage vergoedingen voor gedwongen gesloten bedrijven en het gebrek aan perspectief zorgen voor disproportionele problemen voor horeca-ondernemers. De brancheorganisatie start daarom zowel een bodem- als een spoedprocedure. "De situatie is uitzichtloos en elke hoop op perspectief wordt horecaondernemers keer op keer ontnomen", zegt KHN-voorzitter Robèr Willemsen.

In de vorderingen wordt de rechter gevraagd voor recht te verklaren dat de Staat onrechtmatig handelt door de grondrechten van horecaondernemers zo ernstig te schenden zonder de noodzaak daarvan behoorlijk te onderbouwen én zonder de schade te vergoeden. KHN heeft het gerenommeerde advocatenkantoor NautaDutilh gevraagd om haar bij te staan.

Waar is de wetenschappelijke onderbouwing?

Tegelijkertijd wordt de rechter gevraagd spoedvoorzieningen te treffen om de horeca zo snel mogelijk te heropenen en om inzage te krijgen in de adviezen en onderzoeksrapporten die de overheid heeft ter onderbouwing van de maatregelen voor de horeca. Daarbij wil KHN ook weten wat de overheid heeft gedaan met betrekking tot onderzoeken en beleidsafwegingen die in het buitenland hebben plaatsgevonden. 

Het tot de horeca te herleiden aantal besmettingen is altijd, ook toen de horeca met strikte maatregelen open was, relatief heel laag geweest. Daarom is het nut van een volledige horecasluiting niet evident. Sinds medio vorig jaar heeft KHN herhaaldelijk gevraagd om een concrete wetenschappelijke onderbouwing voor de strenge maatregelen voor de horeca, maar deze blijft tot op de dag van vandaag uit. Dat dit na ruim 11 maanden nog niet op orde is, is niet uit te leggen. Niet aan de horecaondernemers, maar ook niet aan het publiek.

De onderste steen boven

KHN wil middels deze uitvoerige bodemprocedure recht doen aan het gevoel van onrecht dat bij veel horecaondernemers leeft. KHN wil daarom het onderzoek inzien waarop het kabinet baseert dat er geen versoepelingen mogelijk zijn. De rekening wordt op dit moment bijna volledig bij mkb-ondernemers - waaronder de horeca - neergelegd, maar het is onduidelijk hoe de bewindspersonen tot hun beslissingen komen en vooral welke feiten daaraan ten grondslag liggen. KHN wacht niet tot een mogelijke parlementaire enquête om de waarheid boven tafel te krijgen, maar neemt zelf het initiatief.

Diep teleurgesteld

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "We zijn diep teleurgesteld in dit kabinet. Er wordt maar halsstarrig vastgehouden aan de epidemiologische situatie, terwijl medische parameters waarop beslissingen worden gebaseerd regelmatig wisselen. Ondertussen raakt de horeca steeds verder in de verdrukking. Er worden moties aangenomen die feitelijk niet worden uitgevoerd. We hebben tot op het laatst geprobeerd om in overleg tot een andere kijk en strategie te komen door te kijken naar wat er wél kan in plaats van alles hermetisch op slot te houden. De situatie is uitzichtloos en elke hoop op perspectief wordt horecaondernemers keer op keer ontnomen. Het is dan ook onacceptabel als er vanaf 2 maart geen versoepelingen voor de horeca mogelijk zijn. De verplichte horecasluiting plus het feit dat de steun vanuit de overheid niet 100% van de lasten dekt, betekent dat veel ondernemers het faillissement in de ogen zien, met alle gevolgen - zowel zakelijk als privé - van dien. Bovendien is er voor bepaalde groepen ondernemers, waaronder starters, helemaal geen compensatie. Dit is niet meer uit te leggen en kan zo niet langer doorgaan, genoeg is genoeg! We stappen daarom naar de rechter om meer steun en heropening af te dwingen.”

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, corona, crisis, herstel

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.
30/06/25
Voyin introduceert automatische herboeking bij prijsdaling
Het Nederlandse traveltech-platform Voyin.com heeft een innovatieve functie gelanceerd: Book & Rebook. Deze technologie herboekt hotelkamers automatisch wanneer de prijs daalt na de oorspronkelijke reservering, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.