Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-02-2021
Auteur: Redactie
NRIT

KHN sleept de staat voor de rechter

KHN sleept de staat voor de rechter
Afbeelding van succo via Pixabay

KHN is het kabinetsbeleid rond corona helemaal beu. Te lage vergoedingen voor gedwongen gesloten bedrijven en het gebrek aan perspectief zorgen voor disproportionele problemen voor horeca-ondernemers. De brancheorganisatie start daarom zowel een bodem- als een spoedprocedure. "De situatie is uitzichtloos en elke hoop op perspectief wordt horecaondernemers keer op keer ontnomen", zegt KHN-voorzitter Robèr Willemsen.

In de vorderingen wordt de rechter gevraagd voor recht te verklaren dat de Staat onrechtmatig handelt door de grondrechten van horecaondernemers zo ernstig te schenden zonder de noodzaak daarvan behoorlijk te onderbouwen én zonder de schade te vergoeden. KHN heeft het gerenommeerde advocatenkantoor NautaDutilh gevraagd om haar bij te staan.

Waar is de wetenschappelijke onderbouwing?

Tegelijkertijd wordt de rechter gevraagd spoedvoorzieningen te treffen om de horeca zo snel mogelijk te heropenen en om inzage te krijgen in de adviezen en onderzoeksrapporten die de overheid heeft ter onderbouwing van de maatregelen voor de horeca. Daarbij wil KHN ook weten wat de overheid heeft gedaan met betrekking tot onderzoeken en beleidsafwegingen die in het buitenland hebben plaatsgevonden. 

Het tot de horeca te herleiden aantal besmettingen is altijd, ook toen de horeca met strikte maatregelen open was, relatief heel laag geweest. Daarom is het nut van een volledige horecasluiting niet evident. Sinds medio vorig jaar heeft KHN herhaaldelijk gevraagd om een concrete wetenschappelijke onderbouwing voor de strenge maatregelen voor de horeca, maar deze blijft tot op de dag van vandaag uit. Dat dit na ruim 11 maanden nog niet op orde is, is niet uit te leggen. Niet aan de horecaondernemers, maar ook niet aan het publiek.

De onderste steen boven

KHN wil middels deze uitvoerige bodemprocedure recht doen aan het gevoel van onrecht dat bij veel horecaondernemers leeft. KHN wil daarom het onderzoek inzien waarop het kabinet baseert dat er geen versoepelingen mogelijk zijn. De rekening wordt op dit moment bijna volledig bij mkb-ondernemers - waaronder de horeca - neergelegd, maar het is onduidelijk hoe de bewindspersonen tot hun beslissingen komen en vooral welke feiten daaraan ten grondslag liggen. KHN wacht niet tot een mogelijke parlementaire enquête om de waarheid boven tafel te krijgen, maar neemt zelf het initiatief.

Diep teleurgesteld

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "We zijn diep teleurgesteld in dit kabinet. Er wordt maar halsstarrig vastgehouden aan de epidemiologische situatie, terwijl medische parameters waarop beslissingen worden gebaseerd regelmatig wisselen. Ondertussen raakt de horeca steeds verder in de verdrukking. Er worden moties aangenomen die feitelijk niet worden uitgevoerd. We hebben tot op het laatst geprobeerd om in overleg tot een andere kijk en strategie te komen door te kijken naar wat er wél kan in plaats van alles hermetisch op slot te houden. De situatie is uitzichtloos en elke hoop op perspectief wordt horecaondernemers keer op keer ontnomen. Het is dan ook onacceptabel als er vanaf 2 maart geen versoepelingen voor de horeca mogelijk zijn. De verplichte horecasluiting plus het feit dat de steun vanuit de overheid niet 100% van de lasten dekt, betekent dat veel ondernemers het faillissement in de ogen zien, met alle gevolgen - zowel zakelijk als privé - van dien. Bovendien is er voor bepaalde groepen ondernemers, waaronder starters, helemaal geen compensatie. Dit is niet meer uit te leggen en kan zo niet langer doorgaan, genoeg is genoeg! We stappen daarom naar de rechter om meer steun en heropening af te dwingen.”

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, corona, crisis, herstel

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...