Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-02-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

KLM gaat concurreren met reisbranche

KLM gaat concurreren met reisbranche

KLM heeft een strategisch belang in Airtrade genomen. De luchtvaartmaatschappij wil hiermee de touroperatingactiviteiten van zowel KLM als Transavia verder uitbreiden. In de reisbranche wordt volgens De Telegraaf ‘verbijsterd’ gereageerd op de stap van KLM.

Airtrade is marktleider op het gebied van de uitgifte en verwerking van vliegtickets voor de reisbranche (‘consolidating’). Daarnaast ontwikkelt Airtrade slimme technologie voor reisondernemingen voor het boeken van vliegtickets, het samenstellen van reizen en de administratieve afhandeling hiervan.  

Strategische samenwerking

Zowel Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, als Jeroen Martron, CEO van Airtrade, zijn enthousiast over deze volgende stap in de samenwerking. "KLM werkt al 25 jaar tot volle tevredenheid samen met Airtrade”, zegt Harm Kreulen. "De samenwerking richt zich vooral op de verdere ontwikkeling van consolidating, KLM Package Deals en de uitrol van NDC (New Distribution Capability) als distributieplatform. Dit zijn drie strategische pijlers van ons distributiebeleid. Het aantal projecten dat we samen op dit gebied ontwikkelen groeit en dat is de reden waarom we besloten hebben om de assets, kennis en ervaring van Airtrade via dit strategische belang te verankeren. Airtrade zal echter als zelfstandige entiteit en met eigen management voortgezet worden.” 

KLM Holidays

KLM zegt in De Telegraaf dat ze zodra de reisbeperkingen voorbij zijn een eigen reisorganisatie 'KLM Holidays' zal lanceren. De plannen van KLM zijn ingegeven door de verwachting dat de toeristische markt sneller zal herstellen dan het zakelijke segment. Airtrade levert al sinds 2014 de technologie en de afhandeling van KLM Package Deals en doet dit sinds kort ook voor Transavia Holidays. Deze applicatie zal verder worden ontwikkeld om de touroperatingactiviteiten van zowel KLM als Transavia verder uit te bouwen en te faciliteren.

Reisbranche verbijsterd

De reisbranche reageert verbijsterend omdat de luchtvaartmaatschappij miljarden aan staatsleningen krijgt om te overleven en dat ‘misbruikt’ voor de overname van een reisbedrijf. Kritiek van de reisbranche is dat de KLM haar eigen klanten nog verder gaat beconcurreren. Reisbedrijven nemen namelijk veel stoelen van KLM af. Volgens de KLM helpen de nieuwe plannen juist om de staatsleningen af te lossen. De ambities van de luchtvaartmaatschappij zijn groot. Het bedrijf wil samen met Transavia in de top 3 van Nederlandse vliegvakanties komen.

"Voor de klanten van Airtrade verandert er niets,” bevestigt Jeroen Martron. "Wij zullen onze consolidatingactiviteiten op de Nederlandse en Belgische markt voortzetten en uitbouwen, waarbij de neutraliteit van Airtrade voorop blijft staan. Onze ambitie is om onze positie als agentvriendelijke en efficiënte consolidator te behouden en verder uit te breiden. De investering van KLM betekent dat we de continuïteit van Airtrade waarborgen en die ambities werkelijkheid kunnen maken.” 

Wat is NDC?

Ook speelt Airtrade een belangrijke rol bij het verder uitrollen van NDC op de Nederlandse markt. NDC staat voor New Distribution Capability. Het is een XML-standaard waarmee luchtvaartmaatschappijen hun content aantrekkelijker kunnen tonen en beter kunnen laten zien welke verschillende betaalde extra’s, de zogenoemde paid options, er boekbaar zijn. Met behulp van de ‘Direct Connect’ met KLM heeft Airtrade de beschikking over alle KLM- en Air France-tarieven en paid options, die via Airtrade toegankelijk zijn voor Nederlandse reisagenten. De bedoeling is dat de adoptie van NDC op de Nederlandse markt verder wordt versneld via de Airtrade-tool Farefinder. 

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, touroperators

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.