Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-02-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

KLM gaat concurreren met reisbranche

KLM gaat concurreren met reisbranche

KLM heeft een strategisch belang in Airtrade genomen. De luchtvaartmaatschappij wil hiermee de touroperatingactiviteiten van zowel KLM als Transavia verder uitbreiden. In de reisbranche wordt volgens De Telegraaf ‘verbijsterd’ gereageerd op de stap van KLM.

Airtrade is marktleider op het gebied van de uitgifte en verwerking van vliegtickets voor de reisbranche (‘consolidating’). Daarnaast ontwikkelt Airtrade slimme technologie voor reisondernemingen voor het boeken van vliegtickets, het samenstellen van reizen en de administratieve afhandeling hiervan.  

Strategische samenwerking

Zowel Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, als Jeroen Martron, CEO van Airtrade, zijn enthousiast over deze volgende stap in de samenwerking. "KLM werkt al 25 jaar tot volle tevredenheid samen met Airtrade”, zegt Harm Kreulen. "De samenwerking richt zich vooral op de verdere ontwikkeling van consolidating, KLM Package Deals en de uitrol van NDC (New Distribution Capability) als distributieplatform. Dit zijn drie strategische pijlers van ons distributiebeleid. Het aantal projecten dat we samen op dit gebied ontwikkelen groeit en dat is de reden waarom we besloten hebben om de assets, kennis en ervaring van Airtrade via dit strategische belang te verankeren. Airtrade zal echter als zelfstandige entiteit en met eigen management voortgezet worden.” 

KLM Holidays

KLM zegt in De Telegraaf dat ze zodra de reisbeperkingen voorbij zijn een eigen reisorganisatie 'KLM Holidays' zal lanceren. De plannen van KLM zijn ingegeven door de verwachting dat de toeristische markt sneller zal herstellen dan het zakelijke segment. Airtrade levert al sinds 2014 de technologie en de afhandeling van KLM Package Deals en doet dit sinds kort ook voor Transavia Holidays. Deze applicatie zal verder worden ontwikkeld om de touroperatingactiviteiten van zowel KLM als Transavia verder uit te bouwen en te faciliteren.

Reisbranche verbijsterd

De reisbranche reageert verbijsterend omdat de luchtvaartmaatschappij miljarden aan staatsleningen krijgt om te overleven en dat ‘misbruikt’ voor de overname van een reisbedrijf. Kritiek van de reisbranche is dat de KLM haar eigen klanten nog verder gaat beconcurreren. Reisbedrijven nemen namelijk veel stoelen van KLM af. Volgens de KLM helpen de nieuwe plannen juist om de staatsleningen af te lossen. De ambities van de luchtvaartmaatschappij zijn groot. Het bedrijf wil samen met Transavia in de top 3 van Nederlandse vliegvakanties komen.

"Voor de klanten van Airtrade verandert er niets,” bevestigt Jeroen Martron. "Wij zullen onze consolidatingactiviteiten op de Nederlandse en Belgische markt voortzetten en uitbouwen, waarbij de neutraliteit van Airtrade voorop blijft staan. Onze ambitie is om onze positie als agentvriendelijke en efficiënte consolidator te behouden en verder uit te breiden. De investering van KLM betekent dat we de continuïteit van Airtrade waarborgen en die ambities werkelijkheid kunnen maken.” 

Wat is NDC?

Ook speelt Airtrade een belangrijke rol bij het verder uitrollen van NDC op de Nederlandse markt. NDC staat voor New Distribution Capability. Het is een XML-standaard waarmee luchtvaartmaatschappijen hun content aantrekkelijker kunnen tonen en beter kunnen laten zien welke verschillende betaalde extra’s, de zogenoemde paid options, er boekbaar zijn. Met behulp van de ‘Direct Connect’ met KLM heeft Airtrade de beschikking over alle KLM- en Air France-tarieven en paid options, die via Airtrade toegankelijk zijn voor Nederlandse reisagenten. De bedoeling is dat de adoptie van NDC op de Nederlandse markt verder wordt versneld via de Airtrade-tool Farefinder. 

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, touroperators

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...