Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-02-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Verwachtingen vrijetijdssector sterk negatief

Verwachtingen vrijetijdssector sterk negatief
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

De verwachtingen in de diverse vrijetijdssectoren voor de komende drie maanden zijn uitermate negatief. Meest negatief is de logiesverstrekking. Opvallend genoeg is er meer positiviteit in de reisbranche. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS.

Omdat het eerste kwartaal voor onze branche het minst druk is, vergelijken we in dit artikel de verwachtingen van een jaar geleden met die van nu. Het gaat om het saldo van bedrijven dat positief en negatief is. Meest positief geeft een indicator van 100, meest negatief op -100. Als de helft van de bedrijven positief is en de helft negatief staat de indicator op 0.

Vrijetijdsbedrijven heel negatief over de omzet

Over de afgelopen drie maanden zijn ondernemers in de vrijetijdssector zonder meer negatief over de omzet. Deze indicator staat voor de logiesverstrekking het laagst (-85), voor de horeca op -78, eet- en drinkgelegenheden op -75, sport en recreatie op -74 en voor de reisbranche op -61. Ter vergelijking in het eerste kwartaal van 2020 stond deze indicator voor drie branches (horeca, logiesverstrekking en eet- en drinkgelegenheden) rond de nul en voor de reisbranche en sport en recreatie zelfs positief.

Slechte verwachtingen

Eenzelfde ontwikkeling zien we als bedrijven vooruit kijken. Dat is de logiesvertrekking met -82 het meest negatief, waarbij de andere sectoren rond de -50 zitten. Een jaar eerder zaten op de reisbranche na, die zat op +27, allemaal tussen de -11 en -25.

Onvoldoende vraag grootste belemmering

Onvoldoende vraag is in de meeste deelbranches van de vrijetijdssector de grootste belemmering. Een vijfde tot een derde van de ondernemers signaleert dat. In alle deelbranches verwachten ondernemers dat de personeelssterkte zal afnemen. In de meeste sectoren is dat 28% tot 40% van de ondernemers. Meest negatief is de reisbranche daar verwacht 73% van de ondernemers met minder personeel toe te kunnen.

Verwachtingen2021
Trefwoorden: ondernemen, corona, crisis, verwachtingen, omzet, personeel, horeca, verblijfsrecreatie, reisbranche, sport, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
15/04/25
Ahoy location of the year
In Venray zijn de Live Entertainment Production Awards (LEPA) uitgereikt. Rotterdam Ahoy mocht de prestigieuze titel 'Location of the Year 2024’ in ontvangst nemen.
05/03/25
EK indoor atletiek biedt tribune voor fans met visuele beperking
Tijdens de kampioenschappen wordt op zowel zaterdag- als zondagochtend voor het eerst een speciale tribune ingericht voor mensen met een visuele beperking.
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
07/01/25
Exclusief voor leden
Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.