Geplaatst op: 11-02-2021
Auteur: Marc Gerlings

Rotterdam wil weer zakelijke evenementen naar de stad halen

Vormt Rotterdams initiatief in kennisuitwisseling voor evenementen de opening uit de Covid-greep?

Rotterdam wil weer zakelijke evenementen naar de stad halen
Rotterdam mist de waardevolle zakelijke evenementen.

Internationale deskundigen uit de evenementensector en daarbuiten komen daarom medio april 2021 virtueel bijeen om IAB Rotterdam te adviseren over de toekomst van de MICE-industrie (Meetings, Incentives, Conferences en Exhibitions). De stad wil heel graag weer de waardevolle zakelijke evenementen ontvangen.

De deskundigen maken deel uit van een speciale MICE-editie van de International Advisory Board Rotterdam (IAB). De IAB voorziet het stadsbestuur van Rotterdam van economische perspectieven en de daarmee samenhangende gevolgen voor de MICE-sector wereldwijd. Daarnaast staan de experts stil bij de specifieke impact op de stad Rotterdam. De IAB wordt uitgevoerd door Rotterdam Partners in nauwe samenwerking met de gemeente Rotterdam en vertegenwoordigers uit de sector.

Lek: zakelijke evenementen van grote waarde voor de stad

Wilbert Lek, directeur Rotterdam Partners: "Het aantrekken van congressen, beurzen, vergaderingen en zakelijke evenementen is van grote waarde voor de Rotterdamse economie. Zo zorgt deze industrie voor zakelijk toerisme, bevordert het de werkgelegenheid en zet het Rotterdam op de kaart als hoogwaardige kennisstad. Het is dan ook ontzettend belangrijk om te onderzoeken wat de transformatie van deze industrie op de lange termijn betekent voor Rotterdam en wat de stad kan doen om kansen te verzilveren. Juist gezien de importantie van de sector en het feit dat deze zo hard getroffen is door de coronacrisis, verdient het de aandacht voor een lange termijn perspectief.”

Voelbare impact

De invloed van de coronacrisis op de MICE-sector is wereldwijd voelbaar, zo ook in Rotterdam. Het werk kwam abrupt tot stilstand, congressen en evenementen werden afgelast of doorgeschoven, zakelijke hotelovernachtingen werden geannuleerd en er moest ineens gezocht worden naar creatieve online oplossingen. De lange termijn gevolgen voor de sector zijn onduidelijk en niet alleen COVID-19 heeft daar invloed op. Al langere tijd ondergaat de MICE-industrie een transformatie, onder meer door de bewustwording van de impact van de branche op het klimaat en de digitalisering van evenementen en congressen. De coronacrisis zorgt ervoor dat een aantal van deze trends en ontwikkelingen in een stroomversnelling komt. 

IAB conferentie MICE-industrie

In opdracht van het Rotterdamse stadsbestuur is daarom besloten om medio april een virtuele International Advisory Board conferentie te organiseren. Hierbij heeft een team van internationale deskundigen uit de sector en daarbuiten de opdracht om de stad te adviseren over de toekomst van de MICE-industrie. De insteek is om te bepalen hoe de cruciale veranderingen binnen de MICE-sector van invloed zijn op de belangrijkste business- en verdienmodellen. 

Scenario's met hybride evenementen

Hierbij wordt onder meer gekeken naar de verschuiving van fysieke evenementen naar meer online en hybride vormen en de impact hiervan op het wereldwijde ecosysteem van de MICE-industrie. Daarnaast wordt er geadviseerd wat dit specifiek betekent voor Rotterdam en wat de stad kan doen om juist nu kansen te benutten. De IAB heeft hierbij nadrukkelijk als doel om een advies te geven met een lange termijn perspectief. Voorzitter van deze IAB adviesraad is ondernemer, facilitator en investeerder Lars Crama. Crama is actief in verschillende innovatieve ecosystemen waar gevestigde bedrijven, ondernemers en kennisinstellingen samenwerken. Het advies wordt op de laatste dag van de conferentie gepresenteerd door de IAB-leden aan het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam en de lokale MICE-sector.

The Rotterdam Experiment

De IAB conferentie is niet het enige middel waarmee Rotterdam de toekomst van de MICE-industrie onderzoekt. Eerder lanceerde Rotterdam Partners al het initiatief The Rotterdam Experiment. Met een reeks van zeven hybride experimenten worden innovatieve oplossingen binnen en buiten de sector met de industrie gedeeld én getest. De experimenten vinden plaats tot november 2021 en staan onder leiding van Rotterdamse futurist en bestsellerauteur Yuri van Geest. De eerste editie, die volledig in het teken stond van mixed reality, vond afgelopen december plaats. Het eerstvolgende Rotterdam Experiment verkent de wereld van gaming en hoe dit ingezet kan worden om effectief samen te werken, een gemeenschap op te bouwen en de veerkracht van de evenementensector te versterken. Het experiment vindt op 18 februari online plaats en wordt live uitgezonden vanuit de Cruise Terminal Rotterdam.
Trefwoorden: evenementen, economie, stad, DMO, corona, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.