Geplaatst op: 10-02-2021
Auteur: Redactie
NRIT

3D-betongeprinte fietsbruggen in Noord-Holland

3D-betongeprinte fietsbruggen in Noord-Holland

De provincie Noord-Holland gaat vier 3D-betongeprinte fietsbruggen aanleggen. Deze zijn milieuvriendelijker en passen door de lichte constructie beter in het landschap.

Tussen Alkmaar en Avenhoorn  komen 4 nieuwe 3D-geprinte betonnen fietsbruggen. Gebiedsaannemer BAM Infra, die in verschillende regio’s in Noord-Holland het beheer en onderhoud uitvoert, bracht het 3D-betonprinten bij de provincie in als innovatie. 

Creatieve en innovatieve oplossingen

Lindy Molenkamp van de provincie Noord-Holland: "Het Noord-Hollandse polderlandschap biedt vergezichten. Om bij de horizon te komen, moeten we tientallen slootjes oversteken. Met de samenwerkingsovereenkomst slaan we een viervoudige brug naar een nieuw werkveld”. Henk Post van BAM Infra sluit zich hierbij aan: "Dit contract is voor mij extra bijzonder. Als ik over 3D-betonprinten vertel, gaan de ogen van mijn kinderen glinsteren. We moeten duurzamer bouwen. En door dit soort samenwerkingen versnellen we dat. Dit kunnen we niet alleen. Samenwerken is hierbij essentieel. Als we over 10 jaar terugblikken dan zullen we zien dat dit soort creatieve en innovatieve oplossingen en samenwerkingsverbanden het startpunt zijn geweest om duurzaam te bouwen.”

Minder materiaal, afval en arbeidskrachten

Door gebruik van de 3D-betonprinttechniek kunnen constructies met minder materiaal worden gebouwd. Minder materiaal is minder uitstoot van CO2. BAM Infra produceert tijdens het bouwproces minder afval, zoals de bekisting voor het beton. Ook zijn er minder werkzaamheden en stappen op de bouwplaats nodig. De bruggen ontwerpen zij via een parametrisch model. Ze kunnen dit model eenvoudig aanpassen, zodat er unieke ontwerpen ontstaan die direct weer te printen zijn.

Meest duurzame fietsbrug

De afgelopen periode is een Life Cycle Analysis (LCA)-berekening opgesteld waarbij een vergelijking is gemaakt tussen een traditionele betonnen fietsbrug (die ter plaatse wordt gestort) een fietsbrug met betonnen geprefabriceerde ‘prefab’ liggers en de 3D-beton geprinte fietsbrug. Uit de vergelijking bleek de 3D-betonprint fietsbrug de meest duurzame te zijn. Dit komt onder andere door het lage eigen gewicht van de brug (minder materiaal door de geprinte holle constructie) en de beperkte hoeveelheid wapeningsstaal. 

Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, infrastructuur, bruggen, noord-holland, innovatie

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/02/21
VisitBrabant organiseert websessie met tips en tools voor komend seizoen
Op donderdag 11 maart organiseert VisitBrabant de websessie T-Tijd | Tijd voor Toerisme. In deze gratis websessie krijgen Brabantse vrijetijdsondernemers allerlei praktische tips en tools aangereikt waarmee zij direct aan de slag kunnen ter voorbereiding op het toeristische seizoen dat voor de deur staat.
24/02/21
Overijssel probeert onrust over verdwijnen van fietsroutes weg te nemen
Gister meldde ANWB boos dat de provincie Overijssel LF-routes weghaalt. Daarmee verdwijnt de aansluiting op andere provincies en ontstaan gaten in het landelijk netwerk. Provincie Overijssel ziet dat heel anders. 'Borden worden niet weggehaald maar de bewegwijzering wordt eenvoudiger gemaakt'.
23/02/21
ANWB boos op Overijssel over verwijderen borden landelijk fietsroutenetwerk
Met name recreatieve fietsers zijn volgens de ANWB hiervan de dupe: die zien immers geen provinciegrenzen. Ook benadeelt Overijssel hiermee andere provincies die LF-routes over hun grondgebied hebben lopen: zij hebben nu een incomplete route.
22/02/21
Floriade krijgt primeur met brug van cementloos beton
De Floriade 2022 krijgt veel nieuwe infrastructuur. Het levert meteen kansen op om innovaties toe te passen. Primeurs zijn het materiaal cementloos beton en de bekisting wordt meteen gebruikt voor de groene zijkant in de toekomst.
22/02/21
Laatste loodjes coronacrisis loodzwaar voor de Drentse vrijetijdssector
In het laatste kwartaal van 2020 is het sentiment onder Drentse toeristische ondernemers flink afgenomen. Minder gasten, minder boekingen, volledige sluiting. Allemaal gevolgen van de huidige maatregelen.
22/02/21
Exclusief voor leden
Moet de recreatiesector meer routes voor motoren ontwikkelen
Afgelopen zomer meldden diverse DMO's problemen met motorrijders. Vaak gaan de klachten over roekeloos gedrag, te hard rijden en groepen motorrijders maken een stevige indruk. Recent verkooponderzoek laat zien dat het motorrijden aan populariteit wint. Moet de recreatiesector de motorrijders meer alternatieven bieden?
19/02/21
Thuiswerkers wandelen vaker
Bijna alle thuiswerkers wandelen geregeld op een thuiswerkdag. Bovendien geven mensen aan door de coronacrisis en het thuiswerken vaker te lopen; iets meer dan de helft wandelt dagelijks. Een derde legt het rondje vast in een app.
18/02/21
Dertien Utrechtse gemeenten koppelen wandelnetwerk
Het beoogde wandelnetwerk in Utrecht-oost zal naar schatting een lengte hebben van totaal 865 kilometer.